Lager miniversjon av forskningsrom – nå trenger de sponsorer til spleiselag

GJØR GREP: Markedssjef ved Pilot Flight Academy, Annichen Haug Sjøblom, satser på å ha en lightversjon av Newton-rommet klart i april.

GJØR GREP: Markedssjef ved Pilot Flight Academy, Annichen Haug Sjøblom, satser på å ha en lightversjon av Newton-rommet klart i april. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Pilot Flight Academy vil vise at de ikke bare snakker om å lage et Newton-rom. I april satser de på å kunne vise fram en mindre utgave av konseptet de håper å kunne ferdigstille på Torp.

DEL

(Vestviken 24) – En ting er å vise flotte Powerpoint-presentasjoner, men for å vise gjennomføringsevne har vi tenkt at dette tar vi tak i selv, sier Annichen Haug Sjøblom, markedssjef ved Pilot Flight Academy.

Flyskolen ønsker å opprette et Newton-rom på Torp (les mer om Newton-rom her). Og som et ledd på veien, gjør de snart om deler av egne lokaler til en mindre versjon av konseptet.

– Vi regner med å starte jobben med rommet i februar, og målet er å ha det åpent til vi skal ha åpen dag her i april, sier Sjøblom.

Pilot har fått hjelp av First Scandinavia, som står bak Newton-rommene i Norge, til hvordan de kan utnytte de rundt 60 kvadratmeterne de har til rådighet best mulig.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Skal planlegge og gjennomføre flytur

Hensikten med et Newton-rom er å vise at realfag kan brukes på en praktisk måte Om Torp får det til vil luftfart naturligvis være tema. I fjor ble Newton Flight Academy åpnet i Bodø, og det er noe slikt Pilot sikler etter å få på plass på Torp.

Les også: Vil skape drømmested for realfag på Torp

Miniutgaven vil i stor grad kunne tilby det samme som et fullverdig Newton-rom, bare i mindre skala. Der skal elevene blant annet bruke meteorologi, beregne vær og kalkulere drivstoff til en tenkt flytur.

– Man setter sammen alt man lærer på skolen praktisk for å planlegge en flytur. Målet i Newton Flight Academy er nettopp det, for så å fly den turen i simulator etterpå. De skal se at jobben de gjør og kunnskapen de har kan transformeres til noe som er gøy, sier Sjøblom.

ANNERLEDES SKOLEDAG: Elever fra 7. klasse på Vear skole var på besøk hos Pilot flyskole. Hermine Myrbråten og Zohre Khalozai koste seg.

ANNERLEDES SKOLEDAG: Elever fra 7. klasse på Vear skole var på besøk hos Pilot flyskole. Hermine Myrbråten og Zohre Khalozai koste seg. Foto:

Inviterte skoleklasse

Men Pilot har allerede tjuvstartet. Tirsdag hadde 7. klasse ved Vear skole viet en dag til besøk og læring på Torp. En slags pilot på piloten, laget av Pilot, om du vil.

Elevene fikk sitte i fly, prøve seg i simulator og lære hvilke mekanismer som gjør at et fly kan fly. Og dagen falt tydeligvis i smak.

– Det har vært veldig fint og annerledes. Vi har lært mye nytt, sier Hermine Myrbråten og Zohre Khalozai, som etter besøket har satt opp pilot som en potensiell yrkesvei.

PAPIRFLY: Vear-elevene fikk i oppgave å lage et så flyvedyktig papirfly som mulig. Edward Fabian Aas sender papirflyet av gårde, mens Adrian Nilsen følger spent med i bakgrunnen.

PAPIRFLY: Vear-elevene fikk i oppgave å lage et så flyvedyktig papirfly som mulig. Edward Fabian Aas sender papirflyet av gårde, mens Adrian Nilsen følger spent med i bakgrunnen. Foto:

Jakter sponsorer

Da Pilot fortalte om visjonene om et fullverdig Newton Flight Academy i fjor sommer, håpet de å ha det på plass til skolestarten kommende høst. Sjøblom innrømmer at ting ikke vil skje så raskt.

Planen er at det ferdigstilte Newton-rommet skal være et spleiselag fra det private næringslivet, og at det vil bli overlevert til det offentlige som en gave. Arbeidet med å skaffe sponsorer er i gang.

– Vi prøver å få med oss støttespillere på flyplassen, som Torp, EHC og Widerøe, men vi er også i kontakt med sponsorer i andre bransjer, men som ser nytten av at ungdom velger realfag.

SIGNALBYGG: I Bodø ble Newton Flight Academy et signalbygg da det åpnet i fjor sommer. Går det an å få til noe liknende på Torp?

SIGNALBYGG: I Bodø ble Newton Flight Academy et signalbygg da det åpnet i fjor sommer. Går det an å få til noe liknende på Torp? Foto:

Nytt signalbygg?

Newton-rommet kan enten bli til ved et nytt signalbygg eller i allerede eksisterende bygg.

– Et signalbygg, som i Bodø, på haugen her med utsikt ut mot rullebanen, hadde vært helt strålende. Alternativ to er å bygge det inn i eksisterende bygg, sier Sjøblom.

Det vil også ha stor innvirkning på hvor mye det vil koste å bygge Newton-rommet.

– Det er stor forskjell på å bygge det inn i eksisterende lokaler og bygge et nytt signalbygg, så det vil avhenge av interessen fra sponsorer, sier Sjøblom.

Les også: Fly- og helikopterskolene på Torp: – Vi må ha en plan B

Artikkeltags