Widerøe vurderer å ta opp kampen mot SAS og Norwegian

FORHANDLER: – Jeg kan bekrefte at Widerøe står midt i forhandlinger med piloter og andre ansattegrupper, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Silje H. Brandvoll.

FORHANDLER: – Jeg kan bekrefte at Widerøe står midt i forhandlinger med piloter og andre ansattegrupper, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Silje H. Brandvoll.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er ikke mer enn et år siden SAS solgte Widerøe for å hindre konkurs. Nå kan lillebror ble en reell konkurrent.

DEL

(Vestviken 24) Flyselskapet Widerøe vurderer å kjøpe helt nye jetfly og ta opp kampen mot SAS og Norwegian.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge avisa, vurderer selskapet, som har hovedkontor i Bodø, å bestille inntil ti drivstoffgjerrige jetfly som skal brukes på innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag.

SAS og Norwegian trafikkerer i dag slike ruter med større jetfly.

Widerøe har som kjent også et innenlands rutenett fra Torp Sandefjord Lufthavn.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Bekrefter forhandlinger

For at planen skal bli en realitet, må Widerøe bli enige med fagforeningene om en ny kollektivavtale, som er billigere enn i dag.

– Jeg kan bekrefte at Widerøe står midt i forhandlinger med piloter og andre ansattegrupper, men vi kan ikke gå inn på innholdet i forhandlingene, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Silje H. Brandvoll til Dagens Næringsliv.

Leder i Widerøe Pilotforening, Tom Liverud sier at foreningen generelt er opptatt av å hindre at Widerøe reduserer virksomheten ytterligere.

– Vi er interessert i å diskutere løsninger som kan bidra til at selskapet kan vokse i Norge og utlandet og sikre arbeidsplassene, sier Liverud.

LES OGSÅ: SAS selger alle aksjene i Widerøe

Styrebehandles i oktober

Widerøe-sjef Stein Nilsen har ikke ønsket å kommentere opplysningene om bestilling av nye jetfly, men etter det avisen erfarer er målet er å ta en styrebeslutning i midten av oktober.

Det er ikke mer enn et år siden SAS solgte Widerøe for å hindre konkurs. Nå kan altså lillebror ble en reell konkurrent.

LES OGSÅ: Widerøe-sjef: – Leter etter ny, lønnsom ekspansjon

LES OGSÅ: Widerøe tjente 700 mill. på en gal idé

Artikkeltags