Alle turistkontorene er nedlagt – nå skal Nicholay (18) og kollegene svare på spørsmål

En etter en har turistkontorene i Vestfold-byene blitt lagt ned. Nå er det hotellene som skal yte service og gi informasjon til tilreisende.

DEL

(Vestviken 24) – Vi har mye å gå på når det gjelder internasjonal appell. I 30 år har de jobbet med Prekestolen. Vi har Verdens ende, Munch, vikingene og småbyer tett i tett.

Ellen Larsen, daglig leder i Visit Vestfold, holder kurs på Quality Oseberg hotell for ansatte på hoteller i Vestfold. Når de nå overtar funksjonen som turistkontor, må de kunne sine saker.

I 2016 ble Visit Vestfold etablert for å utvikle og profilere reiselivet i fylket, til erstatning for de ulike byenes reiselivssatsinger. Senere samme år ble det inngått en avtale om at kommunene skulle kjøpe reiselivstjenester av selskapet. I dette lå også at Visit Vestfold skal drifte turistinformasjonen.   

(Saken fortsetter under bildet)

LÆRING: Ellen Larsen i Visit Vestfold holder kurs for hotellansatte som nå skal ta over turistkontorfunksjonen.

LÆRING: Ellen Larsen i Visit Vestfold holder kurs for hotellansatte som nå skal ta over turistkontorfunksjonen. Foto:

LES OGSÅ (+): Lurer du på hva du skal finne på sammen med barna i sommer? Her får du oversikt for hele Vestfold 

Kuber og klistremerker

– Turistkontorene har hatt stabilt eller synkende besøk, mens det har eksplodert på nett. Å opprettholde turistkontorene vil være feil bruk av ressurser, mener Larsen.

Hun understreker at en fordel med å legge turistinformasjonen til hotellene blant annet er åpningstidene.

På alle hotellene som er medlemmer av Visit Vestfold vil det stå kuber og klistremerker som viser at man kan få informasjon der. Alle kommunene bortsett fra Holmestrand, Sande og Svelvik er del av samarbeidet. Ordningen kom i stand i fjor vår, og Larsen sitter igjen med erfaringen at endringer tar tid.

– Ansatte blir kurset. Alle kan ikke kunne alt, men det er viktig at de lærer verktøyene, sier Larsen.

(Saken fortsetter under bildet)

SYMBOL: Slike kuber utenfor hotellene forteller at her kan man få informasjon.

SYMBOL: Slike kuber utenfor hotellene forteller at her kan man få informasjon. Foto:

LES OGSÅ (+): Nå blir hotellresepsjonene de nye turistkontorene 

– Glad i å prate

En av deltagerne på kurset er Nicholay Sandbæk-Janshaug (18), resepsjonist på Atlantic Clarion Hotel Sandefjord.

Han er vant til å få spørsmål fra hotellgjestene, og er klar for enda flere henvendelser.

– Dette blir moro! Jeg har bodd i Vestfold i hele mitt liv, og kjenner ganske godt til tilbudene. For kollegene mine som skal sette seg inn i dette, gir jeg råd om å begynne med hovedattraksjonene og jobbe seg utover, sier han.

Nicholay ser det som positivt at man nå kan fylle dødtiden i resepsjonen. Det er mest trøkk fra gjestene fra sju til tolv om morgenen og fra fire til sju på kvelden.

– Vi i resepsjonen er glad i å prate. Det er morsommere å snakke med gjester enn å drive med administrative ting. Dette er spennende, smiler han.

Turistkontorer lagt ned

Øystein Hjørnevik, næringssjef i Tønsberg kommune, forteller at turister i tillegg til å få informasjon på hotellene, også skal kunne få det andre steder, som på servicekontoret i kommunen og på nasjonalparksenteret på Verdens Ende.

– Vi må også sørge for at digital informasjon er lett tilgjengelig, sier han.

Turistkontoret i Tønsberg ble lagt ned etter sommeren 2014. Kommunens servicekontor tok da over oppgaven. I de andre byene ble også turistkontorene lagt ned en etter en, og sist ute var Horten, som la ned sitt kontor ved årsskiftet 2016/17.

Artikkeltags