Reitan mener Stange-kyllingen har bidratt til Rema-vekst

FORNØYD: Daglig leder Peter Aronsen (f.h.) tok med Stange-eier Ole Robert Reitan på en omvisning under åpningen av de nye lokalene. Til venstre styreleder Irmelin Stølen.

FORNØYD: Daglig leder Peter Aronsen (f.h.) tok med Stange-eier Ole Robert Reitan på en omvisning under åpningen av de nye lokalene. Til venstre styreleder Irmelin Stølen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Rema 1000s administrerende direktør Ole Robert Reitan mener Stange-kyllingen skal ha en del av æren for veksten i dagligvarekjeden.

DEL

(Vestviken 24) I 2013 kjøpte Rema 1000 95 prosent av Stange Gårdsprodukter AS. Rema er den eneste dagligvarekjeden som tar inn kyllingen, og har opplevd jevn vekst de siste årene.

Kjeden omsatte for 63,3 milliarder kroner i fjor og endte opp med et driftsresultat på 1,94 milliarder. Omsetningen har økt med 16 milliarder kroner siden 2012. Reitan mener Stange-kyllingen har sørget for økt kundetilstrømming til Rema 1000 de siste årene.

– Mange nye mennesker har oppdaget Rema på grunn av Stange. Da oppdager de også at resten av butikken gir en god handleopplevelse, så det har flyttet kunder til oss, sier Reitan.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

SNORKLIPPER: Ole Robert Reitan (t.h.) erklærer de nye lokalene for åpnet med daglig leder Peter Aronsen ved sin side.

SNORKLIPPER: Ole Robert Reitan (t.h.) erklærer de nye lokalene for åpnet med daglig leder Peter Aronsen ved sin side. Foto:

Større lokaler

Tirsdag var han på plass under den offisielle åpningen av utvidede lokaler hos Stange Gårdsprodukter på Basberg utenfor Tønsberg. Der har det lenge vært trangt om plassen, men investeringen til ti millioner kroner sørger for at produksjonen kan effektiviseres.

– Vi har oppgradert produksjonen med en fremtidsrettet produksjonslinje. Vi må ha gode produksjonslinjer, følge dagens krav til næringsmiddelsikkerhet og ha et godt sted for de ansatte å jobbe, sier Peter Aronsen, daglig leder og deleier i Stange Gårdsprodukter AS.

Kylling- og kalkunprodusenten har økt volumet kraftig de siste årene. I år produserer de 950.000 kyllinger og til sammen 1700 tonn varer. Omsetningen har doblet seg fra 60 millioner kroner i 2012 til 120 millioner kroner i fjor. Veksten fortsetter i år, om enn med noe redusert kraft.

– Vi har vokst et sted mellom 10–30 prosent de siste ti årene. I år blir det litt roligere vekst. Vi legger stein på stein, og det har vi alltid gjort. Vi har god distribusjon i alle Rema-butikkene og et konsept som fungerer godt og som kundene tar til seg, sier Aronsen.

HAR BIDRATT: Ole Robert Reitan gir Stange-kyllingen en del av æren for omsetningsveksten i Rema 1000.

HAR BIDRATT: Ole Robert Reitan gir Stange-kyllingen en del av æren for omsetningsveksten i Rema 1000. Foto:

Senker prisen

Reitan klippet snoren under den høytidelige seremonien. Han er godt fornøyd med at Stange-kyllingen har plass i Remas butikkhyller.

– Vi ønsker å bruke Stange som ett av bevisene på at en lavprisbutikk også kan selge skikkelig god kvalitet og faktisk også klare å sette ned prisen ganske mye. Før kostet den samme kyllingen 30–40 prosent mer. Når man får ned prisen, får man opp volumet, uten at det går ut over kvaliteten, sier Reitan.

– Er det ikke en slags mismatch at lavpriskjeden Rema tar inn eksklusiv kylling?

– Jeg tenker at en lavpriskjede alltid skal ha lavere pris, ikke nødvendigvis bare på de billigste produktene. Det er lavpris slik jeg definerer det.

Les også: Rema 1000 kjøper nok et «Vestfold-konsept»

Åpningen av de nye lokalene var faktisk første gangen Reitan var på plass i Stanges lokaler siden oppkjøpet for snart fire år siden.

– Det var litt flaut. Jeg har hatt planer om å dra tidligere, men det har ikke blitt noe av. Men da er det desto hyggeligere å være her, sier Reitan.

Artikkeltags