Trøbbel etter boligkjøp: - Noen takstmenn er «i lomma» på forsikringsselskapene, hevder advokat

IKKE UAVHENGIGE: Ikke alle takstmenn er uavhengige. Noen gir deg bevisst altfor lav takst, hevder advokat.

IKKE UAVHENGIGE: Ikke alle takstmenn er uavhengige. Noen gir deg bevisst altfor lav takst, hevder advokat. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Advokat Glenn Ulrik Halvorsen i Oslo Advokatkontor er krystallklar: Du kan tape millionbeløp hvis du slipper en takstmann fra eierskifteselskaper som Protector Forsikring inn i huset ditt.

DEL

(Vestviken 24) Advokat Tommy Ravndal i Protector Forsikring avviser fullstendig Halvorsens påstander.

«I lomma» på selskapene

– Protector, og de andre selskapene som tilbyr boligselgere forsikring, benytter ofte takstmenn som ikke oppfyller kravene til uavhengighet. De er "i lomma" på selskapene og  avgir bevisst takstrapporter som begunstiger oppdragsgiver. Et par av disse takstmennene er fra Vestfold, hevder advokat Halvorsen.

Vestviken24.no vet navnet til en av disse takstmennene. Vi har prøvd å kontakte ham på mobiltelefon og SMS, men får telefonsvarerbeskjed om at han har ferie.

- Å nekte tilgang til boligen er en fanesak for Oslo Advokatkontor, til tross for at dette er prøvd for retten i flere omganger, skriver Tommy Ravndal i en epost til vestviken24.no.

- Når vi må be domstolen om å få tilgang til bolig, fører dette til unødig tids- og ressursbruk. Boligkjøpere kan  bli påført ekstrakostnader, skriver Protectors advokat.

Glenn Ulrik Halvorsen er egentlig fra Tønsberg. Han driver Oslo Advokatkontor AS, sammen med en annen Tønsberg-mann, Geir Nærø. Firmaet har spesialisert seg på saker om fast eiendom.

– Vi fører 95 prosent av sakene våre på vegne av uheldige boligkjøpere, mot forsikringsselskaper som Protector, forteller Glenn Ulrik Halvorsen.

VÆR VARSOM: - Slipp ikke inn en takstmann som du mistenker er "i lomma" på et eierskifteforsikringsselskap, sier advokat Glenn Ulrik Halvorsen i Oslo Advokatkontor AS (Foto: Oslo Advokatkontor AS)

VÆR VARSOM: - Slipp ikke inn en takstmann som du mistenker er "i lomma" på et eierskifteforsikringsselskap, sier advokat Glenn Ulrik Halvorsen i Oslo Advokatkontor AS (Foto: Oslo Advokatkontor AS)

Uheldig Sandefjord-familie

En familie i Sandefjord har vært uheldig med huskjøpet de gjorde i desember i fjor.

- Hele kledningen er feil montert og må byttes, sier huseieren, som har hatt takstmann på besøk, og deretter byggmester som har gitt pristilbud på jobben.

- Det vil koste oss 760.000 kroner. Mye penger, og mye plunder og heft, sier han til vestviken24.no.

Selgeren av huset hadde eierskifteforsikring i Protector.

- Da "vår" takstmann var her, fortalte han at Protector helt sikkert ville sende en annen navngitt takstmann som ville avgi en rapport med langt lavere skadeomfang. Og riktig nok, det tok ikke lang tid før vi fikk beskjed om at Protector ville sende denne navngitte takstmannen, forteller huseieren.

Etter dette har Sandefjord-mannen bedt Protector sende en annen takstmann, men det nekter forsikringsselskapet, hevder han.

Han kontaktet da advokat Glenn Ulrik Halvorsen om den navngitte takstmannen fra Protector, og fikk dette svaret:

- Dere må ikke slippe denne takstmannen inn. Han er ikke nøytral og objektiv.

Protector: - Få konflikter

SKAL FØLGE REGLENE: - De takstmenn Protector benytter skal følge regelverket som gjelder for takstmenn, skriver advokat Tommy Ravndal (Foto: Protector)

SKAL FØLGE REGLENE: - De takstmenn Protector benytter skal følge regelverket som gjelder for takstmenn, skriver advokat Tommy Ravndal (Foto: Protector)

 

Protector-advokat Tommy Ravndal skriver i eposten at både boligkjøpere og boligselgere fritt kan velge hvilke takstmenn de vil benytte.

- Når boligselger får rettet et krav mot seg, i mange tilfeller millionkrav, må han selvfølgelig kunne velge å få takstgrunnlaget verifisert av noen han selv stoler på, skriver Ravndal.

- I mange saker er takstmennene enige i de tekniske forholdene. Det er faktisk bare 1,8 prosent av boligsalgene som ender med konflikt.

Advokat Glenn Ulrik Halvorsen forteller om et konkret tilfelle hvor han hjalp en uheldig boligkjøper med å få erstatning på 2,2 millioner kroner for feil og mangler etter boligkjøp.

Dette skjedde etter at en takstmann fra Vestfold først hadde konkludert med at skadene på boligen kunne repareres for i overkant av 500.000 kroner. Det viste seg imidlertid at takstmannen ikke var uavhengig. Protector hadde brukt han i en lang periode.

Takstmann ble felt

De som i dag opererer på markedet for eierskifteforsikringer til boligselgere, Protector og Norwegian Claims Link, benytter stort sett takstmenn som avgir takstrapporter som begunstiger selskapene, hevder Halvorsen.

En kollega av Glenn Ulrik Halvorsen har fått en annen takstmann fra Vestfold felt i reklamasjonsnemnda for takstmenn, fordi han opptrådte i strid med det etiske regelverket, under et oppdrag for Protector. Det etiske regelverket angir at takstmenn skal arbeide uavhengig.

Halvorsens råd til uheldige boligkjøpere er:

– Si til forsikringsselskapene at de er hjertelig velkommen på befaring i huset ditt hvis de kommer med en uavhengig takstmann. Problemet er at det gjør de sjelden. Har man mistanke om at takstmannen er «i lomma» på selskapet, så slipp ham ikke inn, sier advokat Halvorsen.

Protector benytter både egne ansatte takstmenn som bistår juristene, samt eksterne takstmenn, skriver Tommy Ravndal.

- Selgere er også forbrukere

- I de fleste sakene, legges takst fra kjøper til grunn. Selskapet benytter takstmenn over hele landet og engasjerte i fjor mer enn 100 forskjellige takstmenn. Alle takstmenn selskapet benytter, forutsettes å følge det regelverk som gjelder for utøvelsen av oppdraget, skriver Protectors advokat.

Han hevder at det er Oslo Advokatkontor som benytter seg av et fåtall takstmenn, når de fører saker for boligkjøpere.

- Vi har eksempler på takstmenn som stigmatiserer boligselgere som uærlige. Protector møter mange boligselgere som føler seg beskyldt for bedrageri og svindel. Boligselgere er også forbrukere, på lik linje med boligkjøpere, poengterer advokat Tommy Ravndal.

Artikkeltags