Aner ikke hvorfor togene rister, setter ned farten gjennom Holmestrandsporten

FARTSTRØBBEL: Togene som i utgangspunktet skal kunne suse gjennom Holmestrandsporten i 200 kilometer i timen må sette ned farten til 130. Årsaken er den mystiske ristingen som oppstår i tunnelen.

FARTSTRØBBEL: Togene som i utgangspunktet skal kunne suse gjennom Holmestrandsporten i 200 kilometer i timen må sette ned farten til 130. Årsaken er den mystiske ristingen som oppstår i tunnelen. Foto:

Milliardprosjektet Holmestrandsporten gir NSB fartstrøbbel, togene må senke hastigheten. NSB anslår at det forsinker togene med to minutter.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Fanfarene gjallet gjennom den enorme fjellhallen da Holmestrandsporten åpnet. Geniale byggeteknikker skulle gjøre det mulig for togene å suse problemfritt forbi perrongen i 200 kilometer i timen.

Så begynte problemene. Passasjerene på direktetogene kunne kjenne en gjennomtrengende risting. Nå har Bane NOR besluttet å sette ned hastigheten fra 200 til 130 kilometer i timen gjennom Holmestrandsporten.

Det melder Bane NOR på sine nettsider.

LES OGSÅ: Huset gynger når toget kjører forbi

– Ingen fare for sikkerheten

Der forteller banesjef Bjørn Ståle Varnes at ristingen oppstår når togene kjører mellom 170 og 200 kilometer i timen. Han bedyrer at det ikke er noen fare for sikkerheten.

– Derimot oppleves ristingen ubehagelig og skremmende for passasjerene. Det er direktetogene som er mest rammet. I samråd med NSB besluttet vi derfor å sette ned hastigheten til 130 kilometer i timen inntil årsaken er funnet og utbedret, sier Varnes.

Når kommunikasjonsavdelingen i Bane NOR spør hvorfor farten ikke kan settes til 160 kilometer i timen, svarer Varnes at det er tekniske årsaker til at det ikke lar seg gjøre.

Nettstedet melder videre at utbyggingsprosjektet har engasjert spesialister fra Bane NORs teknologienhet for å finne ut av årsaken til ristingen.

LES OGSÅ: Dødsulykken i tunnelen: Forsøkte å fjerne spor etter lift-fiklingen

Vet ikke årsaken

– Vi vet ikke den eksakte årsak til problemet og har derfor fortsatt ingen løsning klar. Onsdag kjørte vi på nytt målevogn over strekningen. Nå skal vi sammenligne dataene fra denne kjøringen med resultatene fra forrige målevognkjøring for vel tre måneder siden. Det er viktig å finne ut om noe har endret seg med sporet siden Holmestrandsporten ble åpnet for trafikk, sier Varnes.

Ifølge Bane NOR er det andre gang farten må ned på det nye dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke.

Like etter åpningen i desember ble det oppdaget mangler med kontaktledningsnettet (ledningene som forsyner lokomotivet med strøm, red.anm.). Manglene ble utbedret og togene kunne igjen suse av gårde i 200 kilometer i timen – inntil ristingen gjennom Holmestrandsporten gjorde at den igjen måtte settes ned.

– Kjører inn forsinkelsen

Driftssjef Jan-Erik Karlberg i Vestfoldbanen opplyser at fartsnedsettelsen ikke får store konsekvenser for passasjerene.

– Etter åpningen kjørte vi gjennom tunnelen i 130 kilometer i timen. Togene kunne hente inn tapet både nord og sør for tunnelen. Nordgående tog var stort sett i rute til Drammen, sier Karlberg.

– Men det er jo synd det er slik som nå, legger driftssjefen til.

Artikkeltags