Det ble ingen kjøpesenterfest i 2016

FLERE ÅRSAKER: - Det var flere årsaker til at 2016 ikke ble en kjøpesenterfest, sier sjefen for Farmandstredet og Nordbyen, Stig Eriksen.

FLERE ÅRSAKER: - Det var flere årsaker til at 2016 ikke ble en kjøpesenterfest, sier sjefen for Farmandstredet og Nordbyen, Stig Eriksen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ingen av de store kjøpesentrene i Vestfold fikk stor omsetningsøkning i fjor. Allikevel er de fleste senterlederne fornøyd. – Gleden er stor selv om økningen var marginal, sier Geir Ellefsen på Hvaltorvet i Sandefjord.

DEL

(Vestviken 24) Hvaltorvet, med sine 60 butikker, endte på ca. 578 millioner kroner i omsetning i fjor.

– Det er en økning, men altså ikke så veldig stor, sier Ellefsen til vestviken24.no. Han nevner økt netthandel som én årsak til at kjøpesentrene har fått skarpere konkurranse.

– Hvordan ble julehandelen på Hvaltorvet?

– Den kom litt sent i gang, men totalt sett hadde vi en god desembermåned, sier Geir Ellefsen.

Varm høst

– Du kjøper ikke dunjakke når det nærmest er sommertemperatur i november, slik det var i fjor, sier Stig Eriksen. Han er senterleder for Steen og Strøms Nordbyen i Larvik (50 butikker) og Farmandstredet i Tønsberg (110 butikker.)

Begge disse sentrene hadde også en svak omsetningsvekst i fjor i forhold til 2015.

Eriksen har flere forklaringer på hvorfor omsetningsutviklingen i fjor ble annerledes enn tidligere for de store kjøpesentrene i Vestfold.

MARGINAL: - Gleden er stor selv om økningen var marginal, sier Hvaltorvets Geir Ellefsen.

MARGINAL: - Gleden er stor selv om økningen var marginal, sier Hvaltorvets Geir Ellefsen. Foto:

– Ingen av oss har hatt arealutvidelser. Og det kan nok også tenkes at vi merker økt konkurranse innenfor enkelte bransjer. For eksempel har XXL etablert seg utenfor kjøpesentrene i både i Tønsberg og Sandefjord. Vi merker nok også økt konkurranse fra nettet i enkelte bransjer.

Forsiktig pengebruk

Generelt sett mener senterlederen at folk valgte å være litt mer forsiktige med pengebruken i fjor, enn de foregående årene.

– Dessuten er det en del sesongvariasjoner fra år til år. Sommeren 2015 hadde vi mye ruskevær. Det er ideelt for kjøpesentrene. Slik var det ikke i fjor.

I 2016 hadde vi derimot en veldig varm høst. Det har betydning for bransjer som sko og klær. Det ble nok ingen kjøpesenterfest noen steder i 2016, men for vår del er vi allikevel godt fornøyd, sier Stig Eriksen til vestviken24.no.

Dårligst ut av kjøpesentrene i Vestfold kom Sjøsiden i Horten (34 butikker) i fjor:

Nytt pol var negativt

– Totalt endte vi på 367 millioner, ca. -2,5 prosent bak årsomsetningen i 2015.

Vi har ikke rukket å analysere årsakssammenhengen helt ferdig, men det synes klart at åpningen av et nytt vinmonopol i kommunen, utenfor senteret,  direkte har påvirket omsetning og besøk, både  hos Vinmonopolet på Sjøsiden og på senteret generelt, sier senterleder Bent Rosenberg.

I de tradisjonelle julehandelsukene endte Sjøsiden i fjor ca. seks prosent bak 2015-tallene. Men Black Friday-omsetningen i november var god, ca. 5,45 prosent over omsetningen året før.

REKORD: Farmandstredet omsatte for godt og vel 1,4 milliarder kroner i fjor.

REKORD: Farmandstredet omsatte for godt og vel 1,4 milliarder kroner i fjor. Foto:

For Farmandstredet og Nordbyen ble både året som helhet og november/desember i fjor litt spesielle, forteller Stig Eriksen.

– Vi hadde en litt spesiell julehandel både i 2015 og 2016. Årsaken var alle de gode tilbudene på Black Friday, i november. Mange begynner julehandelen allerede da. Det får konsekvenser for desemberomsetningen. Vi så dette spesielt i 2016, sier senterlederen.

1,4 milliarder

På Farmandstredet gikk omsetningen i årets siste måned i fjor ned med 3,9 prosent.

Men for året totalt sett økte Farmandstredet omsetningen litt, med 3,1 millioner kroner, eller 0,22 prosent. For 2016 endte omsetningen på 1.411.000 kroner, som er ny rekord for Farmandstredet.

De tre siste årene sett over ett har Farmandstredet økt omsetningen med hele 94,9 millioner kroner.

På Nordbyen gikk omsetningen i desember ned fire prosent. På den annen side økte novemberomsetningen med 6,7 prosent, først og fremst på grunn av Black Friday.

– For hele 2016 endte Nordbyen med en omsetning på 599 millioner kroner, som er ny rekord for dette kjøpesenteret, forteller Eriksen.

Dette er opp 1,26 prosent, eller ca. 7,5 millioner.

– Totalt sett er vi altså veldig godt fornøyd med utviklingen i fjor, sier Stig Eriksen til vestviken24.no.

Artikkeltags