I Helsingborg i Sverige ruller det cirka 8.000 utenlandske vogntog gjennom i døgnet – flere med alvorlige feil. Mange skal til Norge. Sju svenske politimenn venter på dem. Men de står overfor en umulig oppgave.
Å stoppe 8.000 lastebiler på E6 i Helsingborg er derimot umulig. Det hadde selvfølgelig resultert i kaos.
Farid Umerflod, gruppesjef for trafikkpolitiet i Helsingborg i Skåne
Men alvorlige feil på tunge kjøretøy som oppdages av norske myndigheter, inkludert på Svinesund, gjelder sjeldent svenske transportører.
I stedet handler det om ikke-nordiske selskaper, altså utenlandske vogntog fra kontinentet. På disse kjøretøyene avdekkes det daglig alvorlige feil. Alt fra dårlige bremser, blankslitte dekk, og andre kritikkverdige forhold ved både kjøretøy, og hos sjåførene.
Det svenske fag- og lastebilbladet Proffs skriver mye om det svenske trafikkpolitiets arbeid. Fagbladets sjefredaktør, Göran Rosengren, mener at jukset i veitransportindustrien er omfattende og at alt ikke er «svart eller hvitt» når det gjelder internasjonal veitransport.
Mange ganger kamufleres internasjonale transporter i Sverige gjennom at utenlandske kjøretøy enkelt henter innkommende tilhengere fra utlandet i en svensk havn.
Göran Rosengren, sjefredaktør i fagbladet Proffs
Tusenvis av farlige vogntog ruller flere hundre kilometer gjennom Sverige – derfor stoppes de ikke før på Svinesund
I Helsingborg i Sverige ruller det cirka 8.000 utenlandske vogntog gjennom i døgnet – flere med alvorlige feil. Mange skal til Norge. Sju svenske politimenn venter på dem. Men de står overfor en umulig oppgave.