Holmestrand/Oslo: – Fartsgrensene er en av hovedgrunnene til at Norge er blant de beste landene i verden på trafikksikkerhet.

Det sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Trafikksikkerhetskåringen gjøres ut fra antallet omkomne per million innbyggere og Norge er helt i toppen år etter år.

– I Tyskland vurderes det å redusere fartsgrensene på veiene. Det samme ser vi i Sverige. Så det er tydelig at vi ikke er helt på viddene med nivået vårt her, sier Johansen.

Sikkerheten først

Ferske tall fra en undersøkelse Norstat har utført for Frende Forsikring, viser at 22 prosent mener at fartsgrensene i Norge er for lave. Fem prosent synes de er for høye.

– Det er bedre å komme litt senere fram enn å risikere ikke å komme frem i det hele tatt. Sikkerheten må komme først, hver gang, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

LES OGSÅ: E18: Kopstad er en flaskehals i søndagstrafikken

I den samme undersøkelsen sier tolv prosent at de skal på bilferie i år.

– Jeg håper feriebilistene følger fartsgrensene, både for sin egen og alle andres del, sier fagsjefen i Frende.

Kraftig økning i trafikkdrepte

Det er vedtatt nullvisjon for antall trafikkdrepte i Norge, men til nå i 2022 har det vært en urovekkende trend når det kommer til trafikkdrepte på norske veier. Ved utgangen av mai hadde 46 mennesker mistet livet på norske veier, mot 24 på samme tid i fjor.

LES OGSÅ: Anmeldt etter høy fart på E18

– Farten har direkte påvirkning på utfallet av en ulykke. Høyere fart gir deg kortere tid til å reagere hvis det skjer noe dramatisk, sier Roger Ytre-Hauge.

Han mener mange tar unødvendige sjanser.

– Skal være trygt for alle

I 2020 hadde Politiet hele 117.500 saker med fartsovertredelser. En dybdeanalyse fra Statens Vegvesen viser at høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2020.

– Myndighetene vil at fartsgrensen skal gjenspeile den riktige opplevelsen. Den settes ikke lavere enn det som vanligvis er forsvarlig. Både veg, vær, føre og trafikkforhold gjør det enkelte ganger nødvendig å holde lavere fart enn fartsgrensen, sier Bård Morten Johansen.

LES OGSÅ: UP ga ti bøter, men Hilfred passerte i kun 26 km/t

Han mener grensene må dimensjoneres for alle som ferdes på veien, noe som til syvende og sist er bra for sikkerheten jevnt over.

– Selv om du mener du kjører på en tørr og oversiktlig vei som du mener tåler høyere fart, kan det være ting du ikke tenker over som gjør at grensen er som den er. Det kan være en avkjørsel, fare for vilt, en skolevei eller andre ting som det er tatt hensyn til, sier Roger Ytre-Hauge.

– Husk at det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 kilometer i timen, vil du treffe med en fart på 50 kilometer i timen hvis du hadde kjørt i 90, sier han.