Alarm om norske bruer - slik står det til i Vestfold

HELT I ORDEN: Bare én bru i Vestfold får mangellapp i den store undersøkelsen. Disse to E18-bruene på Helland er undersøkt og funnet helt i orden.

HELT I ORDEN: Bare én bru i Vestfold får mangellapp i den store undersøkelsen. Disse to E18-bruene på Helland er undersøkt og funnet helt i orden. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Bare én bru i Vestfold får mangellapp i stor sjekk.

DEL

(Tønsbergs Blad) Det var onsdag kveld VG la ut den store saken, som viser etterslepet på inspeksjon av bruer i Norge.

Der fremgår det at 1.087 norske bruer har det inspektører omtaler som «store» eller «kritiske» skader for bæreevnen og trafikksikkerheten. Årsaken er at de ikke blir inspisert.

I artikkelen er det lagt inn et interaktivt kart, der det er mulig å finne alle bruene i eget fylke. Oversikten viser at bare én bru i Vestfold får mangellapp, nemlig den 23 meter lange brua som på fylkesvei 319 krysser Kopstadelva i Hof. Denne veien går mellom Hof og Hanekleiva. Brua ble bygget i 1967. Ifølge Vegvesenets rapport om saken bør rekkverket fjernes.

LES OGSÅ: Veivesenet har sagt sitt. Nå begynner den politiske jobben.

Ifølge VG bryter Statens vegvesen reglene for årlige inspeksjoner av riks- og fylkesveibruer. Avisen har fått innsyn i Vegvesenets bruforvaltningssystem Brutus og besøkt 104 bruer i 15 fylker. Det skriver NTB.

Vegvesenets inspeksjoner skal finne ut av om bruer har alvorlige skader eller trenger vedlikehold, og lovverket tilsier at skal de utføres hvert år. Men ifølge Brutus blir altså fristen for disse kontrollene brutt for over halvparten av bruene i Norge.

Mangler penger og tid

Flere av veivesenets regioner sier de ikke får gjennomført inspeksjonene fordi de ikke har kapasitet eller penger.

– Etterslepet på vedlikehold er én ting. Det har med bevilgninger å gjøre. Men etterslepet på kontroll og inspeksjoner er ikke akseptabelt. Dette er det ikke lov å ha etterslep på, sier direktør Trude Tronerud Andersen i Vegtilsynet til VG.

– I veglova står det at veinormaler skal lages, godkjennes og følges. Bryter de det systemet, så bryter de lovverkets formål om å ha sikre veier og bruer, fortsetter hun.

LES OGSÅ: Kommunen bruker 4,5 millioner på denne stien. Men du får ikke lov til å sykle her

Rapportene fra Brutus avslører at Rogaland har flest alvorlige skader registrert. Likevel ble kun en av tre bruer inspisert i løpet av 2016.

Men aller verst er det i Oslo, hvor kun åtte av hovedstadens 213 riksveier har blitt inspisert slik regelverket krever.

Jane Bordal, direktør i Statens vegvesen, sier at veivesenet nå har startet en nasjonal gjennomgang av bruforvaltningen.

Artikkeltags