– Klipp hekken! Det kan være livsviktig

Hekk

Hekk Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Eier du en hekk ut mot vei og fortau, har du et stort ansvar.

DEL

Nederst i artikkelen finner du lenke til hva som er trafikksikker høyde.

(Tønsbergs Blad) I disse dager er det mange som begynner på jobb og skole etter sommerferien. Mange er skolebarn og uerfarne trafikanter, men selv for de mest erfarne, er det vanskelig å se rundt hekker som hindrer sikt.

Faktisk skyldes tre av ti dødsulykker på sykkel dårlig sikt.

Store hekker hindrer sikt for trafikanter. Illustrasjonsfoto: Roger W. Sørdahl

Store hekker hindrer sikt for trafikanter. Illustrasjonsfoto: Roger W. Sørdahl Foto:

– Det er ofte busker og hekker som hindrer sikten. Derfor er oppfordringen fra oss klar: Klipp busker og hekker, sier Signe Gunn Myre i Statens vegvesen, i en pressemelding.

LES OGSÅ: (+) Stor hekk kan koste deg dyrt

Og for å understreke alvoret i oppfordringen viser hun til at det i gjennomsnitt omkommer en syklist i måneden i trafikken.

– Derfor er det nå ekstra viktig nå ved skolestart å sørge for god sikt. Noe så enkelt som å klippe hekken, kan forhindre ulykker og redde liv, sier hun.

Ditt ansvar

Om du bor slik at du har avkjørsel til vei eller gang- og sykkelvei, eller inntil et kryss, er det ditt ansvar å sikre fri sikt ved eiendommen din.

LES OGSÅ: Ber huseiere klippe hekken

– Dette er den viktigste dugnadsjobben du kan gjøre for nabolaget ditt. Sjekk sikten og finn fram hekksaksa! Skolebarna rager ikke så høyt over bakken og blir fort usynlige bak en tett sensommerhekk, sier Myre.

Skjer i dagslys

Barn kan også ha vanskelig for å bedømme fart og avstand, samtidig som oppmerksomheten deres ikke alltid er på veien. Da er det helt avgjørende at bilistene har mulighet til å se de sårbare trafikantene.

LES OGSÅ: Ber huseiere klippe hekken

Dødsulykker på sykkel

  • 3 av 10 ulykker skyldes sikthindringer
  • 8 av 10 ulykker skjer i fullt dagslys
  • 5 av 10 ulykker skjer i krysningspunkt
  • De fleste ulykker skjer i byer og sentrum (56 % med fartsgrense 50 km/t og lavere)
  • 3 av 4 omkomne på sykkel er menn
  • To av ti ulykker der bil er involvert, skyldes blindsoner

(Tall fra 2014)

Kilde: Statens vegvesen

– De aller fleste ulykker skjer fordi syklisten blir oversett i fullt dagslys. Her er det viktig at vi tar det med ro, og er bevisste på at ulike trafikantgrupper deler på veien. Syklende og gående er mest sårbare om noe skulle skje, sier Myre.

Pass på blindsonen

Det er ikke bare vegetasjonen som kan forhindre syklister i å bli sett. Blindsonen ved siden av biler er større enn mange tror. To av ti dødsulykker på sykkel skjer i blindsonen for bilen, men verken bilister eller syklister er bevisste på blindsonen.

– Alle biler har en blindsone, men det er vanskelig for både syklister og bilister å vite akkurat hvor den er, særlig i en sving. Det avhenger av blant annet størrelsen på bilen, høyden til sjåføren og hvordan speilene er stilt inn, sier Myre.

Nye biler har bedre speil, men blindsonen vil alltid være der – om enn ikke akkurat der du trodde den var, skriver Statens vegvesen i pressemeldingen.

– Som syklist må du holde deg bak store biler. Som bilist må du huske blinklys. De fleste sykkelulykker skjer i kryss, i bynære strøk og i fullt dagslys, sier Myre.

Her kan du lese om hvordan hekker og busker skal klippes for å komme i trafikksikker høyde. (ekstern lenke)

Artikkeltags