– Vi selger eplemost – ikke dopapir

Tar vare på ressursene: Med eplehøstingen til idrettslaget blir det ikke bare penger i kassa, men en viktig ressurs tas vare på i stedet for å råtne på bakken. Begge foto: Gullhaug IL

Tar vare på ressursene: Med eplehøstingen til idrettslaget blir det ikke bare penger i kassa, men en viktig ressurs tas vare på i stedet for å råtne på bakken. Begge foto: Gullhaug IL

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Morten Rekstad er oppgitt over Sponsorteam AS. – De selger dopapir i Gullhaug ILs navn, selv om vi sa opp avtalen i januar, sier leder Rekstad.

DEL

Morten Rekstad ble mildt sagt overrasket da han denne uka ble oppringt fra «Gullhaug IL» med spørsmål om han ville støtte klubben ved å kjøpe dopapir.

– Vedkommende ringte definitivt feil person, sier Rekstad, som understreker at det er epler og eplemost, som er den store inntektsbringende aktiviteten i idrettslaget i høst.

Var en tabbe

Rekstad betegner det i utgangspunktet som en tabbe å inngå kontrakt med Sponsorteam AS om salg av dopapir.

– Dette har vært en aktivitet i skøyteklubben, og vi ønsker ikke å gå noen i næringa på det. Derfor sa vi opp avtalen med Sponsorteam i januar, med seks måneders oppsigelsestid. Det vil si at Sponsorteam ikke har lov til bruke Gullhaugs navn i salg etter 31. juli, viser han til.

Klubben skal ha fått flere tilbakemeldinger fra lokalmiljøet, og har sendt flere e-poster til Sponsorteam, som har forsikret om at dette skal de slutte med.

– Likevel fortsetter salget. Et misbruk av klubbnavn og tillit, sier han oppgitt. Rekstad oppfordrer folk til å kjøpe dopapir av andre foreninger i Holmestrand, og heller smake på eplemosten i Gullhaugs navn.

Tre tonn

Så langt i høst har tre tonn epler blitt sanket, noe som har gitt 2.400 liter eplemost.

– Målet var 3.000 liter, og det skal vi nå med god margin. Vi har 40 trær vi skal plukke fra, men tar imot noen flere i løpet av de neste to ukene, sier Morten Rekstad. Han tror eplehøstingen kan ha et enda større potensiale neste høst.

Ikke første gangen

Daglig leder Torry Drange i Sponsorteam AS har tidligere flere ganger måttet svare på kritikk fra idrettslag. Et søk på nettet viser at misnøye og klager har fulgt firmaet som tidligere holdt til i Bergen, før de flyttet til Tønsberg.

Bergensavisen skrev i juni i fjor om FK Fyllingsdalen som opplevde at kunder fikk inkassokrav på bestilt dopapir de ikke hadde fått. Gneist IL hadde også sagt opp avtalen av samme grunn. I august i fjor var det Varegg Fotball som fikk mange klager fra lokalmiljøet etter at Sponsorteam AS sendte ut purringer på varer som aldri ble levert ut. Nå gjelder det salg i Gullhaug idrettslags navn.

Beklager og betaler

Torry Drange legger seg flat for kritikken fra Gullhaug IL, og sier at rutinene skal skjerpes, og at idrettslaget skal få sin andel av pengene.

Hvor stort beløp det dreier seg om, sier ikke Drange. Beløpet vil Gullhaug IL få beskjed om i brevs form.

Skal ikke skje

– Dette skal selvsagt ikke skje, og vi skal gjennomgå rutinene. Sponsorteam AS har kontakt med mange lag, og her har det glippet, sier Drange, som kan opplyse om at de per i dag har avtale med fire-fem klubber i Vestfold.

Gamle saker

Om sakene fra i fjor sier Drange at de omhandlet en utro distributør og systemfeil i forbindelse med omlegging fra programmet Mamut økonomi.

– Alle kunder skal behandles med respekt, og skal motta alt de har krav på. Her var det feil med faktura og purresystemet, sier han. Sponsorteam AS har vært i markedet i 17 år.

Gode inntekter

– Vårt system er enkelt. Idrettslaget får inntekter som ellers tilfaller de store dagligvarekjedene. Kunden får en vare de uansett må kjøpe, levert på døra av Posten/Bring. Og vårt mål er at alle skal bli fornøyd, hvis ikke har vi gjort en feil. Og da retter vi alltid opp denne, sier daglig leder i Sponsorteam AS, Torry Drange.

Artikkeltags