– Går det alltid et tog???

Trøbbel med toget: Gode tips å ta med seg på reisen langs Vestfoldbanen. Illustrasjon: Marianne Karlsen

Trøbbel med toget: Gode tips å ta med seg på reisen langs Vestfoldbanen. Illustrasjon: Marianne Karlsen

Problemene eies av Bane Nor og NSB, men passasjerene må bære konsekvensene.

DEL

MeningerSpar tid og penger, ta toget!

Vel, vel. Ja, det er reklamen fra NSB, men realiteten for tusenvis av passasjerer har vært en helt annen denne uka, og litt for ofte ellers også.

Særlig de siste ukene ute i bitende kulde har frustrasjonen kokt over for passasjerer som aldri har kunnet stole på det gamle ordtaket om at «det går alltid et tog».

Spørsmålet har heller vært om det kommer et tog, og når det eventuelt måtte gå igjen. Kjøreledninger, signalfeil, snø og is. De tekniske problemene ser aldri ut til å ta slutt for dem som nærmest har monopol på skinnegangen, og dermed også har tusenvis av folks hverdagsrytme, i sine hender.

LES OGSÅ: trøbbel igjen

Problemene stopper heller ikke når det gjelder mannskapsmangel og nok busser til å ta unna hordene, når køen av pendlere som skal på jobb eller hjem er på det lengste. Vi skjønner at folk er sinna.

«Rekken av problemer tar aldri slutt»

Selv om rekken av problemer aldri ser ut til å ta slutt for Bane Nor og NSB, har imidlertid tålmodigheten til alle dem som er avhengig av en viss forutsigbarhet for at hverdagen kan gå i hop ved bruk av toget tatt slutt. Nå er begeret mer enn fullt for de aller fleste, noe som trolig betyr lengre bilkøer på E18 og andre allerede velfylte veier i rushet. Busskapasiteten ser også ut til å være sprengt.

At folk finner andre måter å reise på enn på skinnegangen er forståelig. Toget og NSB er ikke lenger til å stole på.

På Vestfoldbanen toppet det seg skikkelig tirsdag ettermiddag da toget ble stående fast i Lieråstunnelen etter at en kjøreledning ble revet ned.

LES OGSÅ: Fullstendig kaos

I flere timer var det stopp på den travle banen i rushtiden, og det tok også et par timer for dem som var i tunnelen før de ble evakuert ut. Asker stasjon ble den store proppen med fullstendig kaos som resultat.

– Svært ubehagelig og veldig kaldt, var en frustrert kommentar.

– Strykkarakter til NSB, var en annens dom over tirsdagen.

Ikke nok med at passasjerer fryser seg halvt i hjel i påvente av tog eller buss. Når togene endelig ruller er det snart med like mange ståplasser som sitteplasser. Verken komfortabelt eller sikkerhetsmessig akseptabelt. NSB har sagt opp så mange konduktører at togsettene må være kortere enn nødvendig antall seter i forhold til passasjertrafikken.

Det er i det hele tatt et elendig tilbud de reisende ved mange avganger presenteres for. Men prisen er den samme.

Et søk i Jarlsbergs artikler på Vestfoldbanen og togtrøbbel, gir mange treff de siste årene. Altfor mange. Nå holder det ikke lenger at kommunikasjonsrådgivere eller andre står med bekymret rynke i panna og beklager.

Noe som monner må gjøres på flere felt, og det nå!

Artikkeltags