Rådmann-avgjørelse skaper reaksjoner

MYE Å SNAKKE OM: Rådmann Thor Smith Stickler og kommunalsjef Anne Marit bakka har mye å snakke om for tida. (Foto: Lars Ivar Hordnes)

MYE Å SNAKKE OM: Rådmann Thor Smith Stickler og kommunalsjef Anne Marit bakka har mye å snakke om for tida. (Foto: Lars Ivar Hordnes)

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

– Alle ansatte i helse-, sosial- og omsorgsavdelingen skal ha turnus med tjeneste hver 3. uke.

DEL

- I dette spørsmålet overkjører jeg de ansattes organisasjoner og de ansatte, sa rådmann Thor Smith Stickler under formannskapsmøtet torsdag før påske.

HOLMESTRAND: Under formannskapsmøtet før påske ga rådmann Thor Smith Stickler en orientering om omorganisering innen helse-, sosial og omsorgsområdet. Rådmannen kunne fortelle at han nå har pålagt alle ansatte i sektoren turnus med plikt til helgearbeid hver 3. helg. Avgjørelsen hadde skapt bølger.


Gitt ansatte en utfordring

– Det er rådmannen som har bestemt dette. Dette skaper turbulens, for å si det mildt. Men vi er nødt til å se på effektiviteten i tjenestene. Vi er nødt til å tenke slik. De ansatte uttrykker forståelse for avgjørelsen, men det er likevel en upopulær avgjørelse, fortalte Smith Stickler. Han har utfordret de ansatte til å komme med alternative forslag til tiltak som tilsvarer en innsparing på 2,1 millioner kroner. Smith Stickler mener det er grunn til å tro at mange kommunalt ansatte er misfornøyd etter hans beslutning. Til politikerne i formannskapet sa han det slik:

– Dere kan komme til å treffe frustrerte ansatte på gata og

andre steder.

– Jeg skal håndtere de ansatte, så kan dere ta resten, sa han.


Fornøyd varaordfører

Varaordfører Ingar Aas-Haug (Ap) var fornøyd med signalene fra rådmannen.

– Dette er et godt budskap. Nå ser vi at det utøves tydelig ledelse. Dette er fint å høre. Det er også gledelig at sykefraværet går ned, sa han.

Overfor Jarlsberg utdyper han:

– Noe av det vi var på jakt etter da vi ansatte en ny rådmann, var en person som var i stand til å utøve tydelig ledelse. Nå ser vi at det skjer. Man kan ikke vike unna alle diskusjoner. Jeg har samtidig forståelse for at de ansatte reagerer på at de mister et gode, sier Aas-Haug.


– Umulig å unngå konsekvenser

Olaf Brastad (BBL) er leder i utvalg for helse-, sosial og omsorg.

– Aller helst skulle vi ha sluppet dette, men vi har en utrolig tjenestemessig og budsjettmessig utfordring som vi må løse. Det er poenget. Jeg regner med at samarbeidet med de ansatte kommer ned på beina. Med de utfordringer vi nå står overfor, er det ikke mulig å unngå at det får konsekvenser for de ansatte, sier Brastad. Han er frustrert over at staten stadig overfører mer ansvar til kommunene, uten at det følger med en fullgod finansiering. I den nedskjæringsprosessen som kommunen nå står oppe i, er Brastad opptatt av situasjonen til de som ikke har noen til å tale sin sak.

– Barn med psykisk utviklingshemmede, for eksempel. Vi skal være vare for deres behov, sier Brastad.

Tillitsvalgt Grethe Hagen i Fagforbundet synes det er lett å forstå de ansattes kraftige reaksjoner.

HOLMESTRAND: Hovedtillits-valgt Grethe Hagen i Fagforbundet i Holmestrand legger ikke skjul på at omleggingen av turnuser for ansatte i helse-, sosial- og omsorg har vært en utfordring. Hun synes det er synd at de ansattes ønsker ikke er tatt hensyn til når det gjelder omleggingen av turnusene.


Kjempevanskelig

– Slik det er i dag, arbeider enkelte annenhver helg, mens andre har hver 6. helg. De fleste har arbeid hver 3. helg. sier Hagen.

– Man må huske på at en slik omlegging griper direkte inn i folks liv. Det er ikke bare en selv som blir berørt, det er øvrig familie også, påpeker Hagen.

Hun understreker at det er rådmannen som har tatt avgjørelsen om at alle de ansatte i helse-, sosial og omsorg (hso) skal ha en arbeidsfrekvens på hver tredje helg, på grunn av økonomien og for å skape mer likhet blant de ansatte. Hagen forteller at saken har vært drøftet både i medbestemmelsesmøter og i Arbeidsmiljøutvalget AMU. De kraftige reaksjonene som rådmannens avgjørelse har ført til blant de ansatte, synes hun er lett å forstå.


Likt for alle

– Vi har argumentert for en helgefrekvens på hver 4. helg. Da det er en del ansatte som allerede har dette, ønsket vi å få alle inn på samme ordning. Det å ta fra ansatte goder de allerede har, er vondt og vanskelig, derfor ønsket vi å få denne ordningen til alle for å få likhet, påpeker Hagen.

– De ansatte har allerede en presset arbeidssituasjon. Vi har dyktige fagfolk i hso som gjør en kjempejobb. Disse er det viktig å beholde. Det er også viktig å rekruttere nye, da hso står foran store utfordringer framover, sier Hagen.


Dato ikke fastsatt

- Det er tungt og vanskelig for en tillitsvalgt å ikke nå fram i en slik sak, som er viktig for alle ansatte. Min oppgave er å representere de ansattes interesser og å fronte disse overfor arbeidsgiver, sier Hagen. Noen dato for innføring av nytt turnussystem er ikke satt, men alle nåværende turnuser er sagt opp.

Artikkeltags