Nå kan du snart snakke med kommune-roboten

Undersøkelse viste stort flertall for å innføre såkalt chatbot i Holmestrand kommune.

DEL

HOLMESTRAND: – Med all sannsynlighet vil chatboten bli tilgjengelig fra 2020.

Det forteller Holmestrand kommunes kommunalsjef for økonomi og fellestjenester, Janne Visnes Melgaard, via kommunens nettside.

En chatbot er en robot som du kan kommunisere med via tekstmeldinger på nettet. Den kan programmeres til å gi deg svar på en rekke vanlige kundeservice-spørsmål. Slik programvare er de siste par årene tatt i bruk av både selskaper og kommuner, deriblant Sandefjord.

Kommune-versjonen, kalt «Kommune-Kari», blir markedsført som en ansatt på servicetorg som «aldri blir lei av å svare på spørsmål» og som «jobber døgnet rundt, blir smartere for hver dag og er alltid like blid». Den fikk kritikk i NRK i fjor for å misforstå 10 prosent av spørsmålene (for eksempel ble en dame på 82 som ba om hjelp til å få slått plenen spurt om hun var utsatt for overgrep, da roboten festet seg ved ordet «slå»), men siden ser kritikken ut til å ha stilnet.

Når Holmestrand kommune nå skal «ansette Kari», er det på bakgrunn av en undersøkelse. 349 innbyggere svarte på spørsmål om hvordan de ønsket å være i kontakt med kommunen. 59,5 prosent stilte seg positive til bruk av chatbot som en utvidet mulighet til å kontakte kommunen. 28,8 prosent svarte «vet ikke» på spørsmålet. Samtidig svarte de fleste at de foretrekker å kontakte kommunen/innhente informasjon gjennom nettsiden og e-post.

Artikkeltags