Folk vil lese det viktige

Medievaner: Undersøkelsen viser medievaner for folk mellom 14 og 75 år. Foto: Pål Nordby

Medievaner: Undersøkelsen viser medievaner for folk mellom 14 og 75 år. Foto: Pål Nordby

Medievanene er i endring. Ikke overraskende blir stadig flere digitale brukere.

DEL

MeningerDen årlige medievaneundersøkelsen viser at 82 prosent av de yngste sjekker sosiale medier daglig, mens 40 prosent av de eldste gjør det samme. Hele 57 prosent oppgir at de oppdager falske nyheter ofte eller av og til, minimum månedlig, men av disse igjen er det bare 16 prosent som rapporterer det.

LES OGSÅ: Folkeskikken er på retur 

Og halvparten stoler ikke på innhold distribuert i sosiale medier, og dette er inkludert nyheter.

Det ligger et paradoks i at du ikke stoler på den kilden du bruker mest. Den oppfatningen er en stor oppgave å snu. Undersøkelsen, som er den sjette Deloitte Norge publiserer, viser også at det kommenteres mindre i sosiale medier, og at netthets her kan spille en rolle i hvorfor folk er mer reserverte enn før.

61 prosent svarer at de aldri kommenterer det de leser.

LES OGSÅ: Har stiftet lokallag mot smartmålerne: – Vi kommer aldri til å gi oss 

Undersøkelsen er klar på at betalingsvilligheten for digitalt innhold øker. Nettavisene blir stadig en viktigere nyhetskilde for nordmenn, og med det øker betalingsvilligheten. 17 prosent oppgir at de er villige til å betale for nyheter på nett i 2018, og det er ti prosent mer enn for fire år siden. Det er verdt å merke seg at betalingsvilligheten er størst for innenriks, siste nytt og utenriks. Helse, kunst og kultur, underholdning og sladder er det færrest som er villige til å betale for.

Det siste er en opptur å lese.

LES OGSÅ: Jarlsberg setter ny rekord: – Drømmegrensa er brutt 

At det viktige som skjer er viktigst gir tro på det vi gjør.

Artikkeltags