Har ikke manglet på advarsler

Busstilbudet har blitt den heteste poteten på nyåret. Engasjementet blir stort når bussen faktisk ikke kommer.

DEL

MeningerDet er en kjent sak at folk reagerer først når gravemaskinen står ute i hagen klar til å sette grabben i bakken, selv om regulerings- og byggeplanene er gjort kjent, informert om og skrevet om i årevis. Det samme syndromet ser ut til å gi utslag i sinne og frustrasjon over et rasert busstilbud i de mer grisgrendte strøk av flersenterkommunen Holmestrand.

Bussen kommer ikke som før, i den nye konstellasjonen der det er lovet at det skal være langt flere levende sentre enn kun Sande og Holmestrand. En mer robust kommune, der tjenestene også blir bedre. At mange innbyggere ikke har sett hva som skjer før bussrutene for 2020 faktisk viser det, er forståelig, men at politikerne også er overrasket over fylkespolitikernes busselskapers rasering av enkelte ruter, ja det overrasker.

For det har faktisk ikke manglet på advarsler. Våre politikere har sett dette komme, og Jarlsberg har skrevet mange saker om temaet gjennom 2018 og 2019.

LES – Hvor er samfunnsansvaret?

De ekstreme eksemplene har vi i det siste fått fra strekninger mellom Svelvik og Berger, og Hof og Holmestrand. De personlige belastningene og historiene kunne vi hostet opp mange av, men ikke mange nok til at busselskapene ser seg tjent med å sette inn buss på ruta. Det blir ikke penger av det. Da er det heller ikke interessant nok.

«De ekstreme eksemplene har vi fått»

– Innbyggerne som bor mellom Selvik skole og Berger barnehage fortviler. For det er de dette går ut over. Fra å ha et kollektivt tilbud som fungerte godt, er nå innbyggerne etterlatt i en fortvilet situasjon som gir uholdbare og kaotiske hverdager, skriver ordførerne i Drammen og Holmestrand i et leserbrev.

LES Hege-Anita fortviler over det nye busstilbudet i Hof:Må slutte på dagsenteret

De krever en bedre kollektivpolitikk, og de krever endring. Men burde ikke det kravet kommet for et år siden, før vedtakene om ny organisering og ruteendringene kom?

De håper nå på drahjelp i egne rekker ettersom rådsleder for Samferdsel i Viken er fra Senterpartiet og at fylkesrådet for kollektiv i Viken er fra Miljøpartiet De Grønne. Ikke minst setter de sin lit til at hovedutvalgsleder for samferdsel i Vestfold og Telemark fra Arbeiderpartiet får gjort noe.

Men leder Arve Høiberg kan ikke love noen snarlig løsning, men han lover i hvert fall å se på ulike alternativer, og nevner i dagens avis ordningen kalt «Hent meg», som nå prøves ut flere andre steder. At kollektivtrafikken er i endring vil uansett ikke gagne alle.

LES

SLIK BLIR DET NYE RUTETILBUDET

Informasjonen er hentet fra VKT.no:

Fra 1.1.2020 blir det endringer i rutetilbudet i Holmestrand. Det vil bli kortere reisetid fra Kleiverud og Gullhaug direkte til byen og Holmestrand stasjon. Det vil gå buss mellom Holmestrandtoppen og Holmestrand stasjon hvert 15. min på dagtid på hverdager. Det vil også bli et bedre busstilbud på lørdager og søndager i Holmestrand.

Linje 45: Kleiverud - Holmestrand

Buss hvert 30 min. hverdager mellom 06:00 – 17:30
Trasè: Kleiverud – Ramberg – Sommero – Holmestrand toppen – Kleivbrottet - Holmestrand stasjon

Linje 46: Gullhaug – Holmestrand

Buss hvert 30 min. hverdager mellom 06:00 – 17:30
Trasè: Sletten - Gullhaug - Fossfeltet – Holmestrand toppen – Kleivbrottet – Holmestrand stasjon.

Linje 47: Holmestrand stasjon – Kleiverud – Gullhaug - Holmestrand
Vil kjøre på kveldstid, lørdager og søndager.

Trasè: Holmestrand stasjon – Holmestrand toppen – Sommerro – Ramberg – Kleiverud – Gullhaug – Sletten – Gullhaug – Fossfeltet – Holmestrand toppen – Holmestrand stasjon.

Buss hver time mellom 17:40 – 22:40hverdager
Buss hver time mellom 08:40 – 22:40lørdager
Buss hver time mellom 10:40 - 22:40søndager

Linje 41 Hof – Sande
Lik som tidligere


Linje 42 Hof – Gullhaug - Holmestrand
2 avganger fra Hof til Holmestrand morgen
1 avgang fra Holmestrand til Hof morgen.
3 avganger fra Holmestrand stasjon ettermiddag.

Årsak til endringene:
Pga. lave påstigningstall i Hof, Sundbyfoss og på strekningen til/fra Sletten på Linje 42 så reduseres antall avganger.


Linje 43 Hof - Eidsfoss
Enkelte små endringer i tider.


Linje 44 Hvittingfoss – Mossåsen – Hof
Enkelte små endringer i tider.

Flersentermodellen er skjør nok om ikke manglende kommunikasjonsmuligheter skal splitte bygdene i stedet for å samle. Men samtidig ser vi det faktum at en tom buss som går i rute, er en buss som heller burde gå der det er folk på holdeplassene.

Slik er det bare!


Artikkeltags