Vårens vanskeligste eventyr

Og det blir ikke bedre på en god stund.

DEL

MeningerPer definisjon er «ekstremsport en aktivitet der utøverne utsetter seg for en reell risiko for å bli alvorlig skadet eller drept. Den psykiske opplevelsen, det vil si adrenalin-kick, er en viktig ingrediens i ekstremsport».

Ok, Voss har sin ekstremsportveko hvert år. Holmestrand sentrum har hatt sin ekstreme uke nå. Om dette gir adrenalin-kick, eller fullstendig klikk skal ikke vi mene noe om, men at frustrasjonsnivået er høyt, og spørsmålene høylytte, det merkes i redaksjonen om dagen, der mye oppgitthet og meninger får utløp hos dem som kommer innom.

LES Asko-ferjene til Mulvika 

For det er lite som er vakkert ved det eventyret som denne vinteren og våren har utspilt seg i sentrum for beboere, handlende, transportører, arbeidstakere og ikke minst de bak disken som prøver å få noen hjul til å gå sånn noenlunde rundt i sin butikk.

I Holmestrands ekstremsportveko foregår øvelsene som de har gjort en stund. Lenge har det vært ekstremt vanskelige trafikale forhold i byen. Ikke bare for dem bak et ratt. Heller ikke gående eller syklende opplever det enkelt når byen er full av gule og oransje skilter med piler i alle retninger, enveiskjøringer som plutselig får motsatt kjøreretning over natta, og veier som var åpne i går som er stengt i dag. Enten fordi det siden i går har blitt kastet opp nye gravhauger, eller at sperrebånd, sikkerhetsgjerder eller midlertidige blindveiskilt har dukket opp som fra intet.

«Ugreit vil det garantert være i noen år til»

Tålmodighet er en dyd, heter det, og det er bare å «bøye seg i hatten» for næringsdrivende og butikkinnehavere i sentrum. Ikke bare i disse dager, for de har vært et tålmodig folkeferd i snart ti år med oppgravende byutvikling, sanering av gammal moro nede i bakken, stabilisering av dårlig grunn, sprenging av fjell, reasfaltering og gjenoppbygging av branntomter og utdaterte kvartal.

LES Nå må 3.600 biler finne nye veier – slik blir omkjøringen 

Og det stopper ikke med det. Ugreit vil det garantert være i noen år til. Den store prøvelsen i nær framtid vil komme når ny sentrumsvei skal erstatte det som er igjen av gammel jernbanetrasé gjennom byen. 800 meter med ny vei. Og ikke bare ny vei, men riving av fundamentet toget gikk langs. Det er ganske mye mer enn de få meterne som denne uken ble ferdigstilt i Langgaten. Og balubaen starter i slutten av året.

Før det får vi så best mulig som vi bare kan leve med at veier graves opp, rør legges og fylles over, og at gamle kvartaler kles i ny drakt. Og husk, på mandag er det nytt kjøremønster igjen!

LES Naboer har fått nok av narkotikatrafikken: – Det går i narko-salg og høylytt sex 

Jeg får si som mange andre: Det blir nok bra til slutt!

Artikkeltags