Langt fra noe flisespikkeri

Godsterminal? En stor terminal på Helland vil kunne trekke til seg store aktører. Foto: Pål Nordby
Gedigne planer kom brått på i Holmestrand.
MeningerBåde ordfører, rådmann og næringssjefen i Holmestrand våknet tirsdag opp med skikkelige tømmermenn av oppslaget i Jarlsberg.
Trioen hadde blitt tatt skikkelig på senga av overivrige tømmerterminaldrivere på Lierstranda, som er på flyttefot. Et enormt anlegg hadde brått Mulvika som en aktuell arvtaker når anlegget innerst i Drammensfjorden skal bryte opp.
17 mulige lokaliseringer er sondert. Nå er det fem igjen. Mulvika er fortsatt en av dem.
En sak var at ingen ansvarlige i Holmestrand kommune hadde blitt kontaktet om ideene Drammenregionens Virkesterminaler AS og Fylkesmannen i Buskerud hadde ruget på.
LES OGSÅ: Langt lerret å bleke
En annen sak er tidspunktet for når konsesjonen på Lierstranda går ut.
2022!
Det samme året tungtrafikken til og fra Langøya skal stilne, skal altså nye tunge biler kjøre inn i Holmestrand. Ikke med flyveaske, men eksempelvis 100 tunge vogntog for å fylle hver og en av de store lasteskipene, slik det i dag ser ut.
Ikke akkurat den nyheten, verken kommuneledelse, folkehelseforkjempere, naboer, byen eller innbyggere for øvrig trenger akkurat nå.
Ikke rart at næringssjefen satte både te og det hun ellers måtte ha ved siden av avisen i halsen.
Godsterminal eller ikke, dette er for drøyt!
DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir