Gå til sidens hovedinnhold

– Piggfrie dekk er best i lengden

Artikkelen er over 6 år gammel

Denne resultatet hadde du kanskje ikke ventet.

(Siste)

[broom.no]  NAF har testet slitte vinterdekk sammen med nye.

Hva er best på vinteren: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk? Det spørsmålet har vært kilde til mye debatt og diskusjoner blant norske bileiere..

Vi skal ikke veldig mange år tilbake før piggdekk var det eneste riktige i manges øyne. Så har de piggfrie dekkene blitt stadig mer populære, noe som også henger sammen med en rivende teknologisk utvikling. På toppen av det hele har flere norske byer innført gebyrer for å få ned bruken av piggdekk.

Når det gjennomføres dekktester, er det nesten uten unntak snakk om helt nye dekk. Relevant når du skal kjøpe, men kanskje ikke like relevant i forhold til hvilke egenskaper dekkene har etter noen år?

Nå har NAFs magasin Motor testet fire slitte vinterdekk sammen med nye. De betegner resultatene som overraskende.

– At nye piggdekk er bedre enn piggfritt på is er ingen overraskelse. Men når begge dekkene er slitt, bremser de piggfrie dekkene best både på snø og is, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i Motor.

Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø presterer dekkene ganske likt, opplyser NAF.

Det skjer en betydelig forandring når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. De piggfrie dekkene har kortere bremsestrekning på is enn piggdekkene som ble testet. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter mønsterdybde.

Årsaken til denne overraskende forandringen er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert med slitasje. Det er med andre ord først og fremst piggene som gir de gode is-egenskapene når dekket er nytt.

- De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen, sier Korsvoll og legger til at de piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø.

Dette viser testen hos NAF:

Klikk for å endre bildetekst

Kommentarer til denne saken