Viktig å sko for vinteren

Plutselig skjer det: Overraskelsen kommer i form av snø, da er det greit med vinterdekk. Arkivfoto: Pål Nordby

Plutselig skjer det: Overraskelsen kommer i form av snø, da er det greit med vinterdekk. Arkivfoto: Pål Nordby

At så mange kjører vinteren gjennom med glatte sommerdekk bør det slås hardt ned på.

DEL

MeningerDet er skremmende resultater NAF kommer fram til om det norske folks holdninger til sikkerhet på vinterføre. Hvis tallene stemmer: at det er 80.000 biler som ferdes rundt på norske vinterveier på sommerdekk, så er det ikke rart om ulykkesfrekvensen også er høy.

– Bekymringsfullt, sier NAF. Det er altfor mildt tatt i.

– Håpløst og idiotisk, burde NAF sagt.

Det høres kanskje ikke så mye ut når tre prosent svarer at de kjører med sommerdekk hele året, men når dette blir 80.000 biler, ja da er det noe annet. Det hører til bildet at feil eller mangler ved kjøretøy var medvirkende årsaker til 24 prosent av dødsulykkene i Norge i perioden mellom 2005 til 2018.

LES Svanhild mener det er utrygt her: – Vi trenger ny tilførselsvei til Kleivan

Dårlige dekk er en gjenganger!

Undertegnede har ikke lyst til å møte en av disse bilene på veien en dag med snø, is eller sørpe. Jeg går ut ifra at ingen andre heller har det, men vi må altså regne med at en god del av de vi møter, eller kjører i samme retning som, møter i veikryss, i rundkjøringer, bratte bakker og på parkeringsplasser, ikke har det vinterfestet som de bør ha for å kjøre trygt.

Det er kun tre tiltak som vil hjelpe mot disse uforsvarlige bilistene. Høye bøter, inndragelse av førerkortet og/eller avskilting av bilen.

LES Her må vakter dirigere trafikken: – Flere har kjørt på innsiden av sperringene for å spare noen sekunder

Alt annet vil sannsynligvis bare prelle av når holdningene i utgangspunktet er så dårlige.


Artikkeltags