Mer lys i vinduene

Popup: Daglig leder Johanne Tangen Bakkehaug starter opp butikk nummer to, midlertidig sådan, i Passasjen. Foto: Magnus Franer-Erlingsen

Popup: Daglig leder Johanne Tangen Bakkehaug starter opp butikk nummer to, midlertidig sådan, i Passasjen. Foto: Magnus Franer-Erlingsen

Av
DEL

MeningerDen digitale fremveksten bringer med seg verktøy som gir oss mer kunnskap om leserne enn noen gang. Og det viser seg at få saker bringer fram din og min leselyst mer enn de som handler om nye tilbud i nærmiljøet – særlig åpninger av butikker eller restauranter.

Noen ville kanskje fnyse av at mannen i gata ikke først og fremst er opptatt av de «tunge» nyhetene. Men også etableringssaker er viktige.

LES OGSÅ: Johanne bråbestemte seg og åpner ekstra butikk: – Dette blir noe helt annet

Ta Holmestrand sentrum, for eksempel. Her har utviklingen vært rivende de siste årene, både hva gjelder boligbygging, -priser og generell forskjønnelse. Men handelen har ikke blomstret i samme takt – med få, hederlige unntak, er det de samme butikkene å gå i år etter år.

Det er ikke til forkleinelse for de kjente og kjære fjesene du treffer bak kassa der – dette er folk som brenner for «sin» forretning og med det bidrar til å gjøre den lokale handleopplevelsen til noe helt annet enn å gå på kjøpesenter. Det bringer stolthet til byen. Og det er vikig.

Den siste tiden er det blitt lys i vinduene i to nye sentrumslokaler. Enil.no og Naturalis har etablert seg i Tordenskjolds gate, og Kreativ Fryd har nå «julefilial» i Passasjen. Mens sistnevnte blir fort borte igjen, er det å håpe at satsingen uansett kan bidra til å inspirere flere.

LES OGSÅ: Storfornøyd med bildesalget – inntektene styrker bymuseet

Artikkeltags