Lissepasning i omdømme

Bare go-ord fra alle kanter etter tirsdagens kongelige besøk.

DEL

MeningerAt Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit glir inn i indre havn i Holmestrand i sjaluppen i «indian summer-vær» med bryggekanten full av folk, mens Kongeskipet bokstavelig talt ligger majestetisk ute i fjorden, ja, det er i seg selv meget god reklame for byen. Nærmest som et postkort for historien.

Bare ved at nyheten slippes om at byen skal få besøk av den kommende Kongen og Dronningen er god markedsføring. En lissepasning i alt omdømmearbeid og framsnakking av Holmestrand som en ekspansiv og nytenkende by.

Perfekt som drahjelp, og milevis over alt som tradisjonell markedsføring kan gi av effekter på kort og lang sikt.

LES OGSÅ: Kronprinsparet besøkte Hege i portvakta på Hydro: – Dette lever jeg lenge på 

Allerede før kronprinsparet har satt sine bein på bryggekanten, hilst på ordføreren, fått blomster av pene barn og funnet seg til rette på Dr. Graaruds plass, har det blitt tatt hundrevis av bilder av paret. Bilder som løper over nettsider, og spres på sosiale medier i en fart glansede brosjyrer aldri vil nå. En skikkelig dugnad i markedsføring, som vi ikke kan måle eller vite virkningen av. Bare at den er meget stor, og at kommune, utbyggere, næringssjef, næringsdrivende og andre har mye å ta av framover i jobben med å sette Holmestrand i fokus.

En ting er alle de frivillige hjelperne med telefoner og kameraer. Viktigere er at riksdekkende mediene som TV2 med direktesending, Dagsrevyen, Østafjells, aviser og kulørte blader sprer det gode ryktet, og bilder som knapt kunne fått en bedre ramme en vanlig hverdags ettermiddag i september.

«bildene kunne knapt fått en bedre ramme»

effekten innad er stolthet, glede og en positiv drive for hele Holmestrandsamfunnt. Hva effekten kan bli utad er vanskelig å spå, men den vil bli så stor som det man aktivt klarer å utnytte filmklipp, bilder og tekst. Noen tusen bilder merket Holmestrand ligger nå i redaksjoner og databaser, klare til å hentes ut når noen etterspør dem.

Vi skal ikke sammenligne tirsdagen i Holmestrand med det populære NRK-programmet «Herskapelig» med Toppen Bech. Der hun besøkte en rekke ærverdige hoteller og herregårder rundt om i Norge. Mange med veldig dårlig belegg av gjester de senere årene. Siden programserien gikk på NRK har gjestene strømmet til, fylt opp restaurantene og gjesterommene, og skapt nytt liv og røre rundt de spesielle konseptene.

Det er noe med besøk av kongelige. Vi bryr oss liksom ikke, men når de kommer, så kommer også folk. Tirsdag ble byen fylt av unge og eldre innbyggere og folk fra nærområdene.

LES OGSÅ:

Vi tror besøket på sikt kan bidra til å trekke både folk og aktiviteter til Holmestrand, som kanskje ellers ikke ville kommet hit.

Artikkeltags