Det store vedlikeholdsløftet kan flere steder se ganske bortkastet ut

16 centimeter dypt: Ikke spesielt moro å treffe dette hullet i god fart. Det betyr utgifter for bileier, men inntekter for bilverkstedet. Foto: Ulrikke G. Narvesen

16 centimeter dypt: Ikke spesielt moro å treffe dette hullet i god fart. Det betyr utgifter for bileier, men inntekter for bilverkstedet. Foto: Ulrikke G. Narvesen

Det dunker og slår i bunnpanner og felger.

DEL

MeningerBåde bilparken og veistandarden her hjemme blir ofte på våren sammenlignet med land vi ikke liker å ligge bak på statistikker. Denne våren er nok en vår hvor løvtannen skal få mange asfaltsprekker å vokse i.

For et par-tre år siden viste en av hovedstadsavisene til en undersøkelse, hvor vi havnet helt nede på 74. plass når det gjaldt kvaliteten på veiene her hjemme. Landene som World Economic Forum (WEF) mente Norge kunne sammenligne seg med var for eksempel Aserbajdsjan, Surinam, Albania, Indonesia, Elfenbenskysten, Pakistan, India og Etiopia, mens de andre skandinaviske landene lå langt høyere på «kvalitetslista».

LES OGSÅ: Må prioritere tøft

Nå er vi der igjen, med en gryende vår, etter en av de kaldeste vintrene på flere år.

Det betyr brytninger i dårlig grunn og telehiv, som lager store humper og dumper.

Med det store etterslepet, blant annet på vedlikehold av asfalt, som Holmestrand kommune gjennomførte sist sommer, kan det flere steder se ganske bortkastet ut når store hull og sprekker igjen preger veiene.

Å pynte på toppen hjelper lite hvis grunnen er dårlig og av masser som trekker vann. Gamle grusveier som med årene har fått asfalt lever farlig når kuldegradene sprenger på.

LES GSÅ: Store huller

Nå må nye millioner på bordet for å utbedre de største skadene. Alternativet mange steder er å bytte ut massene i grunnen.

Det er omfattende og enda dyrere.

Artikkeltags