Dele bil? En uvant tanke

Eie eller dele? Bildeling kommer. Foto: Pål Nordby

Eie eller dele? Bildeling kommer. Foto: Pål Nordby

Mange synes det er utenfor komfortsonen å dele bil med andre.

DEL

MeningerDet kan være lurt å starte i det små for det tar tid å vende på gamle vaner.

Siden bilen ble allemannseie på 50- og 60-tallet har «alle» hatt sin egen bil, og fra 80- og 90-tallet skulle vi helst ha en til per husstand. Nå kan det i enkelte familier være både tre og fire biler – der barna har passert 18 år. Det er på tide å begynne å tenke nytt, og det er nettopp det som byutviklere og Miljøpartiet i Holmestrand gjør.

Men i stedet for å tenke stort, tenker de litt i det små, og det kan sikkert være stort nok til å begynne med.

LES Her vil de etablere en ordning som kan spare deg for store summer 

Tanken på å dele bil med noen andre enn utenfor husets fire vegger er for mange utenfor komfortsonen.

Ser vi et år tilbake i tid har Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) via YouGov spurt folk hva de mener om bildeling. Svarene viser at det er et godt stykke fram til et unisont ja. Bare tre prosent svarte i undersøkelsen at de ønsker en ordning med bildeling, mens 85 prosent sa at de ønsker å eie sin neste bil. Seks prosent sier de kan tenke seg å lease bilen, mens de resterende ikke har behov for bil i det hele tatt.

Men det som er godt nytt for initiativet i Holmestrand er at det er stor forskjell på by og land. I Oslo svarte 30 prosent at de ikke ønsker å eie bil.

Som i byer flest er parkeringsproblemer et tema. Selv om det nå er planer i gang for parkeringshus i en fremtidig parkeringsstrategi, så vil det bli trangt og det vil koste å parkere. Og selv om eierkulturen står sterkt, spår eksperter at det vil bli mindre eierskap til biler.

LES Dag (29) driver småbruk og har blitt arrestert tre ganger for klimakampen: – Vi ønsker å få vanlige folk forbanna 

Abonnementsordninger mener man kan være en vei å gå, og naturlig nok det er de unge og mest urbane som kan være tilhengere av slike løsninger.

Artikkeltags