Buss for folk

Et sjeldent syn: En buss mellom Holmestrand og Sande. Enda sjeldnere er det å se en buss mot Hof. Foto: Lars Ivar Hordnes

Et sjeldent syn: En buss mellom Holmestrand og Sande. Enda sjeldnere er det å se en buss mot Hof. Foto: Lars Ivar Hordnes

Bussen kommer ikke. Bindeleddet mellom tettstedene er savnet, og folk er fortvilet, mens VKT teller hoder.

DEL

Meninger«Buss for folk». Det hadde vært noe å satse på for Vestfold Kollektivtransport AS (VKT) og fylkespolitikerne. «Buss for tog» har blitt et kjent begrep, men folk vil gjerne ha bussforbindelse også der det ikke går tog.

Fra sentralt hold oppfordres vi til å reise kollektivt, både miljømessig og ellers, mens tilbudet for mange bare blir dårligere og dårligere. Det oppleves for stadig flere, blant annet i områder som Hillestad, Sundbyfoss, Hof og Sande, som krisetilstander når det gjelder busstilbudet fra nyttår.

LES Snart slutt på buss i Barlinveien: – Flere av oss går her med hjertet i halsen

Når VKTs egen reiseplanlegger foreslår å reise med tog via Skien for å komme seg fra Holmestrand sentrum til Sundbyfoss, ja så blir det mer tivoli og sirkus enn seriøs forvaltning av kollektivtilbudet i distriktene.

Det nevnte ekstremeksempelet vil for øvrig ta vedkommende to timer og 56 minutter, og koste 442 kroner, for turen mellom kommunens sentrum og Sundbyfoss. Alle forstår at dette er galskap, også VKT, men vil noen gjøre noe med det?

VKT svarer gjerne med at de teller hoder, når de setter opp sine bussruter. Samfunnsoppdraget bryr de seg mindre om, særlig der det er litt tynnere befolket. I februar i fjor ba Vestfold Venstre fylkeskommunen i samarbeid med VKT om å vurdere nye og bedre tilpassede kollektivløsninger i de mer spredt bebygde delene av fylket.

LES Holmestrand taper antakelig kampen om 50–60 statlige arbeidsplasser: Også sorenskriveren vil ha tingretten i Tønsberg

Bestillingsruter i kombinasjon med enkelte faste ruter tilknyttet start og slutt av arbeidsdagen lanserte de som en mulig løsning.

Venstre ønsket å være kreative, men hvis den eneste ruteplanleggeren er å telle hoder, ja da må det bli «bil for buss» i mange bo-områder.


Artikkeltags