Banekaoset blir jo aldri ferdig

Tålmodighetsprøven: Vedlikehold og «buss for tog» eller trøbbel og «buss for tog». Pendlerne er et tålmodig folk i påvente av full InterCity. Foto: Pål Nordby

Tålmodighetsprøven: Vedlikehold og «buss for tog» eller trøbbel og «buss for tog». Pendlerne er et tålmodig folk i påvente av full InterCity. Foto: Pål Nordby

Tålmodigheten blir skikkelig satt på prøve.

DEL

MeningerDet tærer på tålmodigheten, og den har måttet tåle mange nedturer i mange år allerede for pendlere og andre som synes det er en god idé å ta toget.

Og i utgangspunktet er reisemåten god, bare skinnegang, rutetider, signaler, sittekapasitet, billettautomater og alt annet fungerer som det skal. Når toget bringer deg uavbrutt fra A til B. Dit du skal. «Ta toget, raskeste veien hjem», var et mye brukt slagord før alle periodene med «buss for tog» satte inn for noen år siden.

LES OGSÅ: Ivar Odnes dyrker selfiehobbyen i Holmestrand: – Noen lurer på om jeg bare driver og kjører heis om dagen 

Pendlere har gjennom de siste års løfter fra Jernbaneverket, og senere Bane Nor, båret på et håp om å reise langs en bane der toget er det mest stabile og den mest fornuftige reisemåten. Uker av gangen med vedlikehold, og nevnte «buss for tog», gjør noe med lysten på å gjøre seg avhengig av toget. Når omtrent en fjerdedel av passasjerene må stå på de mest travle avgangene fra og til Drammen og Oslo, så er også det med på å gjøre det lite holdbart i lengden, og tiden jobber ikke for Bane Nor og NSB.

Til tross for mye trøbbel, er påfyll av passasjerer flere enn det avganger og nye skinner klarer å ta unna.

ES OGSÅ: Hver eneste uke gjør kvinner og menn fra seg på stasjonen – deretter tar de bilde av det 

Alle forstår at vedlikehold er nødvendig, men når en Intercitystrekning, som etter de første løftene snart skulle vært ferdig utbygget gjennom Telemark, Vestfold og Buskerud, kanskje kan se dagens lys på begynnelsen av 2030-tallet, ja da har mange av pendlerne som håpet på noen gode reiseår foran seg for lengst gått av med pensjon.

«Noen har for lengst gått av med pensjon»

Nå er det Lieråstunnelen som skaper brudd i togreisen. Sikkert nødvendig vedlikehold som utføres så raskt det bare lar seg gjøre. Men seks uker er lenge, selv om ferieuker benyttes.

Fra St. Hans til ut i august må buss eller bil benyttes for dem som har lagt ferien til andre uker enn det Bane Nor beregnet, og det er fortsatt mange år fram til bedring.

Artikkeltags