Endelig blir det helhet

Dobbeltspor hele veien: Raskest mulig er også billigst og mest effektivt. Foto: Pål Nordby

Dobbeltspor hele veien: Raskest mulig er også billigst og mest effektivt. Foto: Pål Nordby

Etter "stillstand" i tre år blir det mer jernbanebygging, både nord og sør for Holmestrand.

DEL

MeningerSom ventet i framlegget av forslaget til statsbudsjett for 2020, lover regjeringen nå full framdrift i pågående investeringsprosjekter langs jernbanen. Det betyr nye steg mot en fullstendig utbygging av InterCity-strekningene, og for vårt distrikt er det spesielt to strekninger som er etterlengtet å få på plass.

Det er den gjenstående biten sør for Drammen, gjennom Kobbervikdalen, og «missing link» mellom Nykirke og Barkåker vi venter på.

LES Kontrakt signert for bygging Nykirke – Skoppum

Førstnevnte skal stå ferdig i 2025, mens det mellom Nykirke-Barkåker skal gå tog på dobbeltspor innen utgangen av 2024. I tillegg skal det bygges en helt ny stasjon ved Skoppum.

Regjeringen har foreslått å bruke i alt 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål i 2020.

Selv om det har foregått forberedende arbeider på begge disse strekningene, har det vært en følelse av at nå har det stått stille lenge, eller vært et vakuum i utviklingen etter det store jernbaneåret i Holmestrand i 2016.

Det var året, eller den høsten, da det siste toget tutet seg gjennom Holmestrand sentrum, og nye spor gjennom fjellet ble tatt i bruk.

LES Utbygging av jernbane i Drammen kan bety raskere etablering av godsterminalen på Kopstad

Verdensrekord i pepperkaketog ble satt, og ny stasjon og heis åpnet.

Så ble det veldig stille.

Men på nyåret starter maskinene opp både sør og nord for oss, til glede for både pendlere, turister, næringsliv og boligutviklere.

LES Bane Nor har brukt 2,5 milliarder kroner på problemstrekningen - i går stoppet togtrafikken opp igjen


Artikkeltags