Rundt, rundt og rundt i Hof

Ingen snarveier til målet: Men nå er endelig Dokkakrysset i Hof på plass, som rundkjøring. Illustrasjon: Marianne Karlsen

Ingen snarveier til målet: Men nå er endelig Dokkakrysset i Hof på plass, som rundkjøring. Illustrasjon: Marianne Karlsen

Av

Det har tatt skandaløst lang tid å få bygget en rundkjøring i Hof, men nå kan det bys opp til runddans.

DEL

MeningerI oktober 2015 skrev Jarlsberg at nå skulle et spleiselag mellom Hof kommune, Bergene Holm AS og Vestfold fylkeskommune sørge for at det skulle bli et nytt Dokkakryss. Hurra! Men ...

En strålende fornøyd ordfører i Hof, den gangen Ragnar Lingås, kunne smilende vise fram tegninger av den lenge etterlengtede rundkjøringen. Planleggingen hadde allerede pågått lenge, og med tegningen i hånd, hadde daværende ordfører godt håp om at nå skulle det bli rundkjøring, til glede for kommune og næringsliv, som var avhengig av en trafikksikker atkomst for å kunne utvide både ved Bergene Holm (Haslestad Bruk) og på Rønnebergfeltet.

LES Plutselig sto UP her – da fikk flere svi: – På høy tid!

Men Adam, det vil si Ragnar, ble ikke lenge i paradis. Han rakk heller ikke å se Dokkakrysset komme nærmere en realitet i sin ordførertid. Høyre måtte gi kjedet videre til Arbeiderpartiet, og den neste i ordførerstolen var imidlertid sikker på at nå skulle det skje. Men, akk, heller ikke Mette Måge Olsen fikk anledning til å klippe snora som ordfører. Faktisk ble det ikke i Hof kommunes gjenværende levetid et nytt Dokkakryss.

Og tiden gikk. Selv med omstillingsmidler i millionklassen på bok, enighet mellom alle parter, og påtrykk for at dette hastet. Olsen var skuffet, og litt sint.

– Fylket sa nei til å ta med Dokkakrysset nå, den kommer ikke med før i planen for 2018-2021, sa hun oppgitt i 2016.

For å få fortgang vurderte Bergene Holm AS å ta ansvaret som byggherre.

– I tiltro til at fornuftige krefter vinner fram har vi engasjert Skagerak Nett og Veidekke til å flytte kraftmaster og elkabler, samt sprenge bort nødvendig fjell, sa en oppgitt Reidar Bergene Holm.

«For et maratonløp dette har vært»

Og det vakte harme og hoderystelse da avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen gikk ut i august 2017, og sa at nå er vi klare. Og det vil si:

– Det er bare det at vi trenger to år til, ett år på prosjektering, så anbud og bygging, men trolig ferdig sommeren 2019.

LES Bilister og folk flest begynner å bli utålmodige: – Hva skjer i krysset?

Det var egentlig ikke til å tro. Jo, hvis dette var den første og eneste rundkjøringen som er bygget i Norge. Hvis man ikke visste hvordan en rundkjøring skulle se ut, ja, da kunne vi forstått behovet for å bruke så lang tid. Kaurin sa den gangen at dersom det fantes snarveier, så skulle disse tas. Men snarveier kan det definitivt ikke ha vært å oppdrive i dette prosjektet.

Tidsbruken for å bygge en skarve rundkjøring er etter avisens mening en skandale, men nå skal vi glemme det, og glede oss over at rundkjøringen i hvert fall ble ferdig før 2020.

Snart skal champagnekorken til værs, og snora klippes, men for et maratonløp dette har vært.

LES Kontrakt signert for bygging Nykirke – Skoppum

Artikkeltags