Gir gevinst i kassa, for alle

Matsvinn ned: Butikksjegf Neffati Abderrazaki ved Kiwi, og medarbeidere. Illustrasjonsfoto

Matsvinn ned: Butikksjegf Neffati Abderrazaki ved Kiwi, og medarbeidere. Illustrasjonsfoto

Mer salg og mindre matsvinn er vinn vinn.

DEL

MeningerAt vi ifølge matvett.no årlig kaster utrolige 217.480 tonn med mat er sjokkerende i seg selv. Det vil si over 40 kilo per person i Norge.

Det samme nettstedet kan også fortelle at FN har regnet ut at vi av ulike årsaker kaster en tredjedel av all maten som blir produsert. Tallene blir enda verre når det anslås at verdens matproduksjon må økes med 60 prosent innen 2050 dersom vi skal holde tritt med befolkningsutviklingen. Et helt avgjørende tiltak er derfor å få ned matsvinnet. Både for å kunne fø flere, men også for å spare klima og miljø.

LES OGSÅ: Holmestrandinger handler uvanlig mye i sommer: – Det er en sunn trend ute og går (+)

Med Kiwi i spissen har matkjedene gjort en innsats ved å tilby mat som har nærmet seg datofristen for «utgått» til reduserte priser. De to årene ordningen har eksistert har vist at dette gir både butikkene og kundene gevinst. For butikkene gir det klingende mynt i kassa, mens flere kundegrupper har råd til god mat.

Opp mot det totale salget er volumet av «nesten utgått datomat» beskjedent, men kundene vil ha varene, og butikkene tjener penger på ordningen i stedet for å fylle opp konteinerne i bakgården. En undersøkelse E24 har gjort viser blant annet at Kiwi, som gikk foran i 2016, har redusert matsvinnet i sine butikker med over 30 prosent.

LES OGSÅ: Skjenkekontrollen har vært i Holmestrand igjen (+)

Totalt er det regnet ut at matsvinnet de siste årene har sunket med 14 prosent.

En bra start, men fortsatt en lang vei å gå.

Artikkeltags