– Vi trenger flere lærebedrifter i bilfag

Stafetten: F.v.: Tom Solum fra Opplæringskontoret for bilfag, fagansvarlig Nils Anton Asmyr og Anne Harjo fra Fagopplæringskontoret i Vestfold fylkeskommune med stafettpinnen. Martin i bakgrunnen. Foto: Pål Nordby

Stafetten: F.v.: Tom Solum fra Opplæringskontoret for bilfag, fagansvarlig Nils Anton Asmyr og Anne Harjo fra Fagopplæringskontoret i Vestfold fylkeskommune med stafettpinnen. Martin i bakgrunnen. Foto: Pål Nordby

Lærlingstafetten fortsetter, og sist uke var «pinnen» innom Hof Auto AS, der Martin Fevang Sørensen lærer seg bilfaget. Vi trenger flere lærebedrifter i faget i Nordre Vestfold, sier Anne Harjo.

DEL

HOF: Det vil si i Holmestrand, Hof, Svelvik og Sande.

Anne Harjo jobber ved seksjonen for fagopplæring i Vestfold fylkeskommune, og hun passer på å takke Hof Auto AS for at bedriften tar inn lærling, bedriftens første på flere år.

Vinn-vinn

– Vi ønsker å ufarliggjøre det å være en lærebedrift. Ved å melde seg inn i et opplæringskontor, så er det kontoret som tar den teoretiske delen av opplæringen, kontrakter og det lovmessige. Medlemsbedriften har ansvaret for det praktiske arbeidsforholdet og den daglig oppfølgingen av lærlingen, sier hun.

I mange bransjer sier man at det tre første månedene er en tilvenning av arbeidslivets regler, skrevne og uskrevne.

– Det er en overgang for 17-18-åringer å gå ut i arbeidslivet, med de krav som stilles. Det kan være tøft for mange, da er det greit både for bedriften og lærlingen å ha oss i ryggen, sier Tor Solum.

LES OGSÅ: «Yrkesfag-boom» krever ekstra læreplasser: – Nesten 500 elever står i fare for å ikke få fullført 

Jenter etterlyses

Og jentene er også mer enn velkomne i bilfag. I dag er andelen jenter cirka 10 prosent.

– Bilfaget er i endring, det er absolutt noe for jenter, der det er mange muligheter innenfor faget utenom ren verkstedjobbing. Ikke minst står bransjen midt i store endringer med elbiler, digitalisering og alt som skjer på nullutslippsområdet. I tillegg har vi salg, sier Solum.

Godt eksempel

– Hof Auto AS er et godt eksempel og en rollemodell for andre bedrifter, sier Anne Harjo.

Etter flere år uten lærling har de nå Martin Fevang Sørensen inne i faget. Et valg som både lærling og bedrift trives med og drar nytte av. Hof Auto AS har valgt å være medlemsbedrift i et opplæringskontor, slik 85 prosent av våre lærlinger og bedrifter er.

– Når en bedrift velger å være medlemsbedrift velger den samtidig å dele på ansvaret for lærlingen og for opplæringen med en profesjonell tredjepart, opplæringskontoret. Kontoret hjelper også til med loggføring og dokumentasjon.

– I bilfag kan opplæringskontoret også tilby et sju ukers kurs med det de har kalt «tilleggsteori», legger Tor Solum til.

Bilfag per 1. aug.:

58 medlemsbedrifter med 87 løpende kontrakter.

6 frittstående lærebedrifter med 16 løpende kontrakter.

25 søkere uten læreplass.

Stor mangel på lærebedrifter i Nordre Vestfold, Hof, Sande, Holmestrand og Svelvik.

Bilfag består av sju fagområder: Bilfag lette kjøretøy, bilfag tunge kjøretøy, reservedelsfaget, hjulutrustningsfaget, billakkererfaget, bilskadefaget og chassispåbyggerfaget.

Behovet i Vestfold er cirka 50 lærlinger per år, det vil si at cirka 100 lærlinger er i lære.

Cirka 10 prosent av lærlingene i bilfag er jenter.

Søkertallet per mars i fylket var 1.050 lærlinger.

Per dato er det 376 lærlinger uten plass i fylket.

Siden «stafetten» startet i juni er det formidlet 233 søkere til læreplass.

40 lærlinger fikk læreplass i bedrift sist uke.

Artikkeltags