(Sandefjords Blad)

– Dette er en dag vi har gledet oss til lenge. Nå kan vi endelig åpne for fire felt forbi Larvik også, sier Gunn Brungot, prosjektleder hos Statens vegvesen Vestfold sør.

Åpning utsatt

Statens vegvesen hadde opprinnelig planlagt åpning av hele strekningen Bommestad-Sky i slutten av 2017. Under bygging ble det klart at Larvikstunnelen kunne åpnes tidligere, mens det ville ta noe lengre tid å få ferdig Farrisbrua. Halve strekningen, med Larvikstunnelen, ble derfor åpnet i september 2017. Resten av parsellen, med Farrisbrua og Martineåstunnelen ble åpnet med ett felt i hver retning i mars i år.

– Når E18 Bommestad-Sky nå åpnes med fire felt, markerer dette at Vestfold får en trygg og sikker motorvei gjennom hele fylket, sier Gunn Brungot til Østlands-Posten.

– Nå er alle installasjoner for styring og overvåking på Farrisbrua og i Martineåstunnelen ferdig testet, og strekningen kan derfor åpnes med full kapasitet, sier hun.

Stort behov

Brungot sier at man denne våren har sett at det er nødvendig å få satt inn full kapasitet på denne strekningen, og at det har vært lange køer nord for Larvik, særlig på fredager.

– Det er derfor gledelig at vi samme dag som vi får sikkerhetsgodkjenning av den gjenstående strekningen, kan åpne for fire felt og 100 kilometer i timen umiddelbart, sier Brungot.

I tillegg til statsråd Ketil Solvik-Olsen, vil veidirektør Terje Moe Gustavsen og regionveisjef Kjell Inge Davik fra Statens vegvesen delta under åpningsseremonien, sammen med fylkesordfører i Vestfold, Rune Hogsnes og ordfører i Larvik, Rune Høiseth.   

Veiåpningen finner sted ved E18 på Statens vegvesens prosjektkontor på Farriseidet. Til arrangementet er imidlertid ikke publikum invitert.

(artikkelen fortsetter under bildet)

 

Spennende gigantprosjekt

Gunn Brungot har arbeidet med E18-prosjektet siden 2011, og sier hun har vært heldig som har fått være med på å prege prosjektet.

– Dette er et gigantprosjekt, og noe av det mest spennende som har skjedd i dette distriktet på lang tid.

– Det har vært nye utfordringer hver dag, men jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med flinke folk som hele tiden har funnet gode løsninger. Heldigvis har jeg også fått muligheten til å være med å forme prosjektet selv, sier hun.