Denne elsykkelbrannen kostet fire millioner – nå er det frykt for flere ladebranner

Seks av ti har opplevd uvanlig høy varmeutvikling eller misfarging av utstyr ved lading av mobiltelefon, nettbrett eller PC, viser nye tall.

DEL

(Tønsbergs Blad) Har du opplevd at mobilladeren din er blitt uvanlig varm? Og passer du på å sjekke at ledninger til elektriske utstyr ikke har brudd eller fliser seg opp?

– Dette er faresignaler du bør ta på alvor, sier Anders Rørvik Ellingbø i en pressemelding. Han er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.

Mest utbredt er varmegang i mobiltelefon eller mobillader og brudd på ledning til mobillader.

Det viser en ny, landsomfattende spørreundersøkelse TNS Gallup har utført for Norsk brannvernforening, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) og forsikringsselskapet If i anledning Brannvernuka, som pågår i disse dager.

Frykter flere branner

– Både elsykler, droner, fjernstyrte biler, lommelykter, radioer og elverktøy har vært årsak til branner i Norge. Vi frykter at antallet lade- og batteribranner kommer til å øke fordi omgir oss med stadig flere ladere og oppladbare batterier i hverdagen, sier Ellingbø.

ELSYKKEL-BRANN: Feil ved lading av elsykkel startet denne brannen på Skallevold i Tønsberg. Skadene beløper seg til fire millioner.

ELSYKKEL-BRANN: Feil ved lading av elsykkel startet denne brannen på Skallevold i Tønsberg. Skadene beløper seg til fire millioner. Foto:

I juni fikk et hus i Tønsberg skader for fire millioner kroner etter at et batteri til en elsykkel begynte å brenne.

I løpet av det siste halvåret har vært minst ti medieomtalte branner hvor det enten er slått fast at ladere og oppladbare batterier har vært involvert eller at det er begrunnet mistanke om det. Flere av brannene har ført til millionskader, helt opp mot 10-12 millioner kroner.

Røykvarsler viktig

– Bruk av batteridrevne produkter som har behov for å stå på lading over tid, er økende. Elbiler, elsykler, elsparkesykler og elektrisk verktøy er eksempler på dette. Ved lading er det viktig at man følger anvisninger som følger med produktet. Lading bør skje mens du er våken og til stede, i rom med varsling og liten fare for utvikling av brann, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Det finnes ikke offisielle tall og detaljert statistikk på hvor mange branner som starter i batterier og ladere. Halvparten av alle boligbrannene i Norge har imidlertid en elektrisk årsak eller skyldes feil bruk av elektrisk utstyr, viser brannstatistikken til DSB.

I en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført for If tidligere, sier én av tre at de har mer enn ti ladere hjemme eller at de egentlig har mistet oversikten over antallet.

Tips om batteri- og ladesikkerhet

  • Prøv å unngå lading om natten. Dersom det skulle begynne å brenne, blir konsekvensene gjerne større enn hvis du er våken.
  • Lad i et rom med optisk røykvarsler, aller helst seriekoblet med de andre røykvarslerene du har. Piper én, piper alle.
  • Forviss deg om at laderen er riktig i forhold til det som skal lades.
  • Kontroller at kontakter og ledninger er rene, hele og at de får god forbindelse.
  • Er du er i tvil, sjekk instruksjonsbok eller hør med forhandler eller importør.
  • Lad batterier på et ikke-brennbart underlag.
  • Sørg for at husets elektriske anlegg for øvrig er i orden.
  • Husk å koble fra laderen på en riktig måte. Ikke dra i ledning, men ta tak i selve støpselet når du dra det ut av veggkontakten.
  • En batterilader blir varm, og skal derfor ikke tildekkes. Når batteriet blir ladet, det blir også varmt.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Artikkeltags