Hof-elever flyfast i Berlin – ble splittet opp og sendt hjem via en rekke land

PÅ NYE FLY: Klassen fra Hof skole ble stoppet av kansellerte fly søndag. Mandag kommer de seg hjem, via ymse mellomlandinger i Europa. Til høyre er informasjonen de foresatte hjemme i Norge har fått gjennom Facebook.

PÅ NYE FLY: Klassen fra Hof skole ble stoppet av kansellerte fly søndag. Mandag kommer de seg hjem, via ymse mellomlandinger i Europa. Til høyre er informasjonen de foresatte hjemme i Norge har fått gjennom Facebook. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

28 ungdomsskoleelever og 19 foresatte fra Hof fikk en lite hyggelig avslutning på sin Europa-tur.

DEL

HOF: Den store gruppa med elever og foresatte fra Hof satt mandag formiddag fortsatt fast i Berlin, etter at flyselskapet Norwegian måtte kansellere avgangen de skulle reise hjem med fra den tyske forbundshovedstaden søndag.

Reisefølget på 47 måtte overnatte på hotell, og mandag morgen jobbet reiseleder Runi Hovelstad hektisk med å skaffe billetter til hjemturen.

Løsningen ble at reisefølget splittes opp og reiser på forskjellige flyginger med mellomlandinger i en rekke europeiske byer, deriblant København, Hellsinki, Brussel og Tallinn.

Kommer hjem mandag

– De skulle ha kommet hjem søndag. I natt har de bodd på hotell ved flyplassen. Jeg regner med at Norwegian betaler for det, sier Ingar Skillinghaug.

Han hadde kona og sønnen Sander i Berlin da Jarlsberg snakket med ham mandag formiddag.

– Jeg er ikke særlig engstelig, fordi kona er der. Noen av elevene reiser alene. Da hadde jeg nok vært hakket mer urolig, forteller Skillinghaug.

Etter det han kjente til hadde knapt noen i det store følget kommet seg hjem mandag formiddag.

Hjem i grupper

– Vi har fått vite at alle blir sendt hjem i løpet av mandag. Alle blir delt inn i grupper på fem til sju personer per gruppe. Så blir de sendt hjem gruppevis via andre byer i Europa, blant dem Tallinn og København, forteller Skillinghaug.

Det ble dermed en uventet langvarig hjemreise for de involverte.

– For mange av elevene er det ikke så farlig, mange av dem synes nok bare det er spennende å få forlenget ferieturen litt. Men for mange av de voksne er det verre. Kona mi skulle for eksempel vært på jobb i dag mandag. Det samme gjelder nok for flere av de foresatte, påpeker Skillinghaug.

Han opplyser at informasjonen fra Norwegian absolutt ikke har vært god for de strandede turistene.

Besøkte Auschwitz

Det var onsdag i forrige uke at den store delegasjonen fløy til Krakow i Polen.

Turen har skjedd i regi av Aktive Fredsreiser. I Polen fikk elevene blant annet se utryddelsesleiren Auschwitz, et reisemål som byr på sterke inntrykk. 

LES OGSÅ: I Holmestrand har Lars Gunnar Lingås vært med i kampen mot jødehatet.

Kanselleringen ble de først informert om på vei til flyplassen, forteller Runi Hovelstad til VG, som først omtalte saken.

– Vi har hatt en veldig fin tur, men nå er ungdommene slitne. Det ble en skikkelig nedtur at vi ikke kommer oss hjem som planlagt. Vi har ikke fått noe informasjon fra Norwegian etter at meldingen om kanselleringen kom.

Aktive Fredsreiser har organisert turen for skoleklassen. Daglig leder Helga Arntzen forteller om en travel søndagskveld:

– Vi jobbet til seint på kvelden i går for å få de hjem, og dag tidlig fikk vi endelig ordnet fly. Norwegian har ordnet plass på alternative avganger. Det blir en del ekstra logistikk, men alle de reisende kommer hjem i dag.

– Ikke akseptabelt

Norwegian har ikke besvart våre henvendelser mandag. Etter flere kanselleringer har de fått kraftig kritikk for at mange flypassasjerer har fått problemer i starten av sommerferien.

Forbrukerrådet har nå bedt Norwegian rydde opp. Til P4 omtaler kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos situasjonen som uakseptabel.

– Det er ikke akseptabelt at folk får ødelagt ferien på grunn av kansellerte fly, sier han til radiokanalen.

Norwegian beklager situasjonen de reisende har kommet i.

– Passasjerene har fått direkte informasjon så raskt vi ble klar over situasjonen. De kan få full refusjon for billettene, eller ringe til kundesenteret vårt der vi sitter klare til å hjelpe best vi kan, uttaler presseansvarlig Daniel Kirchhoff til VG.

Årsaken til alle kanselleringene skal være en mangel på personell som har oppstått.

– Vi vil gjøre det vi kan for å få passasjerene fram til destinasjonene deres, men opplever dessverre at det er vanskelig å finne alternativ transport på mange av rutene. Det kan være stor pågang på telefonen i slike tilfeller, men vi gjør alltid det vi kan for å svare kundene raskest mulig, sier han.

Artikkeltags