Fy fy til Vy

Ikke mange go-ordene å høre om NSBs navneskifte.

DEL

Leder:Gamle ærverdige og litt trauste NSB til hypermoderne Vy. Pytt pytt 280 millioner kroner for ny logo, farger og visjoner inn i framtiden. Det falt mange tungt å svelge da konsernledelsen i NSB gikk ut med nyheten om navnebytte for Norges Statsbaner og Nettbuss tirsdag.

– Sløsing med fellesskapets midler, sa Sp.– Fjollete, sa SV. – Ren galskap, sa Ap. – Jåleri og snobberi, var andre karakteristikker. Ikke mye goodwill å få med seg fra grasrota med andre ord. Heller ikke fra Språkrådet. – Vårt primære ønske og vårt råd direkte til NSB var å beholde navnet. Det er en del av den norske kulturarven, det er et godt innarbeidet navn og kundene vet hva det står for. Det har vært vårt beste råd, sa Åse Wetås til VG.

LES OGSÅ: Glad i å ta toget? Da har kanskje Stein Erik skrevet dikt om deg (+)

Det var tirsdag, men onsdag gikk Arbeiderpartiet til det drastiske skrittet å levere et forslag til Stortinget om at navneendringen fra NSB til Vy blir stoppet. – Vi vil at regjeringen ved samferdselsministeren skal bruke sin eiermakt her. Det handler om å hindre at to til tre hundre millioner kroner kastes bort på tull, mens pendlere og andre passasjerer venter på forsinkede og overfylte tog, sa Sverre Myrli.

– Nok er nok. Pengene må brukes på materiell, avganger og folk, ikke på mer fjas, mener Ap. Statsministeren er mer nøytral, og mener at navnet vil gå seg til bare vi blir vant til det.

LES OGSÅ: Holmestrandinger reagerer på det nye NSB-navnet – Kim lagde sitt eget logoforslag (+)

Og historien viser at det har gått riktig så bra når tunge samfunnsaktører pusser på fasaden og visjonene. Ja, NSB som selskap og person- og godstransportør, er etter flere generasjoner godt innarbeidet. Innarbeidet er også mye negativt rundt forsinkelser, togstopp og andre dårlige opplevelser for pendlere og reisende.

LES OGSÅ: Det er fortsatt ukjent hvem som eier brua (+)

Vy skal levere for framtiden, og navnet som betyr oversikt, utsyn og idé, er hentet fra det franske «voir», som betyr «å se». Så får vi se da, om framtidige reiseopplevelser, enten du er pendler eller er på kortere og lengre turer, står i stil med Vy og nytenkning av tanker som ennå ikke er tenkt, som det også er sagt.

Ingen savner i dag Televerket, Fellesmeieriet, Aetat, Samvirkelaget, eller for den sakens skyld Statoil eller Jerbaneverket. Vi venner oss nok til Vy også, selv om prisen får oss til å gispe.

LES OGSÅ: Fredrik og kameraten la gutteturen til Nord-Korea: – Et veldig regissert besøk (+)

Artikkeltags