Urovekkende forhold ved Nav-kontoret

OPPFØLGING: Opplevelsene vitner om et Nav-kontor som åpenbart har behov for tett oppfølging, skriver Knut Vidar Hoholm (KrF).

OPPFØLGING: Opplevelsene vitner om et Nav-kontor som åpenbart har behov for tett oppfølging, skriver Knut Vidar Hoholm (KrF). Foto:

Av

Vi må kunne forvente at NAVs medarbeidere behandler folk med respekt, skriver Knut Vidar Hoholm i Holmestrand KrF.

DEL

MeningerDet er svært urovekkende forholdene innbyggere rapporter om ved det nye NAV-kontoret for Holmestrand, Sande og Hof.

NAVs visjon er «Vi gir mennesker muligheter», og sier om sin virksomhet at de skal ivareta «mulighet for arbeid, for meningsfull aktivitet og for inntektssikring i henhold til lovfestede rettigheter».

Artikkelen og opplevelsene vitner om et alvorlige dysfunksjonelle sider ved vårt NAV-kontor, og et NAV-kontor som åpenbart har behov for tett oppfølging.

Når sjefen for NAV Vestfold sier «Slike serviceklager vil normalt komme til meg. Så sender jeg en henvendelse til Nav-kontoret det gjelder og får deres side av saken. Deretter tar vi stilling til om det foreligger brudd på reglene og om rutiner må endres.» gir det meg som står på utsiden liten trygghet. Betyr dette at det vil bli tatt effektfulle og tydelige grep for å fjerne slik ukultur?

Vi må kunne forvente at NAVs medarbeidere behandler folk med respekt, at innbygger av Holmestrand, Sande og Hof blir tatt på alvor uansett hvilken bakgrunn de har, at våre medmennesker som har behov for bistand fra NAV opplever å bli møtt av et løsningsorientert NAV, og at personvern blir tatt på alvor i det daglige arbeidet. Alt selvfølgelig innenfor de lovfestede rettigheter NAV skal forholde seg til.

Vi som politikere har et ansvar for å påse og følge opp at innbyggerne får en verdig og respektfull behandling når de møter NAV.

Artikkeltags