Busstilbudet i Holmestrand: Dette er for dårlig

Kollektivtilbudet: Under enhver kritikk, sier innsenderen. Arkivfoto

Kollektivtilbudet: Under enhver kritikk, sier innsenderen. Arkivfoto

Av
DEL

MeningerDet er virkelig ikke rart at de av oss som har muligheten, bruker bil i stedet for et langt mer miljøvennlig alternativ, kollektivtrafikk. Det burde være mulig å legge bedre til rette her i byen. 45-bussen kunne for eksempel med fordel på tilbaketuren tatt til venstre ved Greaker og kjørt forbi Holmestrandtoppen og Ekeberg skole i stedet for å kjøre samme sløyfa om Kleiverud, Solbergskogen og Knutseskogen igjen. Det skjer av og til at publikum har tenkt seg andre steder enn opp fra og ned til sentrum. Det er jo også slik at Posten har bestemt at vårt nærmeste utleveringssted er Rema Holmestrandtoppen – det er ikke veldig nært hvis man ikke har tilgang på bil.

LES OGSÅ: Holmestrand uten vann: Man skulle nesten tro at verden gikk under!

En annen ting er jo at bussene slutter å gå 21.45 på hverdagene. På torsdag var jeg på kino med min sønn, og da kom jeg ikke til stasjonen før med toget kl. 22.25 – dermed måtte jeg be noen venner om å hente meg på Rove. Heisen er for øvrig GULL. Dessuten går det ingen busser mellom kl. 16.45 lørdager og 06.15 på mandager. Hva skal man da gjøre hvis man vil reise bort litt? Nå i helga var jeg på opplevelsesreise med dattera mi i Oslo, og da vi kom hjem med toget tidligere i dag, måtte vi ta drosje hjem fra stasjonen. Det blir ganske dyrt når man må ty til drosje i tillegg til det andre man har spart til – det er slett ikke alle (meg inkludert) som har økonomi til å gjøre slike ting oftere. I prinsippet må jeg regne med 300 kroner ekstra til drosje når jeg planlegger reiser eller andre utflukter.

Da har jeg ikke engang begynt på å si min mening om kollektivtilbudet ellers i den nye, og den kommende kommunen. Forbindelsen til Hof og Sande er så godt som ikke-eksisterende.

Jeg har forstått at dere er i en prosess med å forbedre tilbudet til kommunens innbyggere, og da håper jeg denne mailen blir tatt med i diskusjonen. Det er totalt selvmotsigende politikk å snakke om miljøgevinster og -tiltak når rutetilbudet er som dette. Dessuten er det ingen motiverende faktor når prisene skrus opp til stadighet. NSB er en annen historie – hvis jeg skal betale for mine ungdommer og meg tur-retur Oslo, må jeg ut med 926 kroner, og da er ikke tilknytninger i begge ender regnet med. Miljøpolitikk er det ikke, og i hvert fall ikke sosialpolitikk.

Jeg forventer et saklig svar fra Holmestrand kommune og VKT, og jeg kunne gjerne tenke meg at noen kunne heve det opp til et nasjonalt nivå.

Denne mailen sendes både til Holmestrand kommune og til VKT, Jarlsberg Avis, politikerne i Holmestrand bl.a. tilknyttet Administrasjonsutvalget og Utvalg for regulering og kommunalteknikk (ifølge hjemmesidene til Holmestrand kommune).

Artikkeltags