Vannscooter er leketøy

Hopp og sprett: Vannscooter er moro for dem som driver med det, men ikke alle rundt setter like stor pris på aktiviteten. Arkivfoto

Hopp og sprett: Vannscooter er moro for dem som driver med det, men ikke alle rundt setter like stor pris på aktiviteten. Arkivfoto

Artikkelen er over 1 år gammel

Sjøen er for alle. Da må tydelige regler til.

DEL

MeningerKanskje var Holmestrand og Sande litt i overkant føre var. Det var på forsommeren at de vedtok ny vannscooterforskrift – og dermed skuffet mange av dem som driver med disse farkostene, som fra mai i fjor går som båt ifølge loven. Oss bekjent er nemlig vannscooterkjørerne i vårt distrikt i det store og hele hensynsfulle når de leker på bølgene.

Derfor er det kanskje ikke så rart at Sande FrP krever lovlighetskontroll – for hvorfor forby noe som ikke skaper problemer? Og hva gjør vannscooterne mer plagsomme enn ribber og andre speedbåter med vel så kraftig motordur? Blir det ikke diskriminering å plutselig skille mellom ulike typer båt? Kystverket er blant instansene som pekte på nettopp det dilemmaet da forskriftsforslaget var på høring.

LES OGSÅ: Frp liker ikke nye vannskuter-regler - ber om lovlighetskontroll (+)

På den annen side: Kommune etter kommune har vedtatt liknende forskrifter som Holmestrand og Sande det siste året – og disse kommunene har selvsagt gått gjennom lovverket med sine juridiske rådgivere først. Dermed blir det håpløst for en lekperson å fastslå hvem som på papiret tar feil eller har rett – og nettopp derfor blir resultatet av lovlighetskontrollen spennende.

Det blir som å si at en go-kart er en bil

Magnus Franer-Erlingsen

Men som helt gjennomsnittlig juss-opplyst, er det også vanskelig å begripe at noe som i bunn og grunn er et leketøy i prinsippet er det samme som en farkost som skal frakte folk eller varer fra a til b. Det blir som å si at en go-kart er en bil.

Da kommunestyrene vedtok at vannscooterkjøring skal skje 400 meter fra land (ferden ut til disse feltene skal foregå pent og pyntelig i fem knop) – altså tilsvarende regler som før regjeringens «frislipp» i fjor –, var det med henblikk både på støy, på fare for dyre- og planteliv og generell sikkerhet på sjøen.

LES OGSÅ: Nye vannscooter-regler: 400 meters grense (+)

I bakhodet da de stemte, hadde politikerne sikkert omtalte eksempler på hodeløs bruk lenger sør i fylket.

For det kan ikke være tvil om at sjøen er for alle, og at det derfor er mange hensyn å ta. Mangler tydelige regler, kan det fort bli til at noen selvopptatte vannscooterkjørere ødelegger for resten. Samtidig mener vi det er riktig å ikke innføre noe generelt forbud, slik flere kommuner har signalisert ønske om. Forskriften kommunene har vedtatt, virker dermed som et ålreit kompromiss.

Samtidig; når vi først har kalt vannscooter sjøens go-kart, heier vi gjerne på Sande-ordfører Elin G. Weggesruds idé om en egen vannscooter-bane, selvsagt godt ute i 400-metersfeltene. Det høres gøy ut, og gjort riktig kan det bli en fin inngangsport til å lære om sjø og bølger i trygge rammer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags