Vannscooter er leketøy

Hopp og sprett: Vannscooter er moro for dem som driver med det, men ikke alle rundt setter like stor pris på aktiviteten. Arkivfoto

Hopp og sprett: Vannscooter er moro for dem som driver med det, men ikke alle rundt setter like stor pris på aktiviteten. Arkivfoto

Sjøen er for alle. Da må tydelige regler til.

DEL

MeningerKanskje var Holmestrand og Sande litt i overkant føre var. Det var på forsommeren at de vedtok ny vannscooterforskrift – og dermed skuffet mange av dem som driver med disse farkostene, som fra mai i fjor går som båt ifølge loven. Oss bekjent er nemlig vannscooterkjørerne i vårt distrikt i det store og hele hensynsfulle når de leker på bølgene.

Derfor er det kanskje ikke så rart at Sande FrP krever lovlighetskontroll – for hvorfor forby noe som ikke skaper problemer? Og hva gjør vannscooterne mer plagsomme enn ribber og andre speedbåter med vel så kraftig motordur? Blir det ikke diskriminering å plutselig skille mellom ulike typer båt? Kystverket er blant instansene som pekte på nettopp det dilemmaet da forskriftsforslaget var på høring.

LES OGSÅ: Frp liker ikke nye vannskuter-regler - ber om lovlighetskontroll (+)

På den annen side: Kommune etter kommune har vedtatt liknende forskrifter som Holmestrand og Sande det siste året – og disse kommunene har selvsagt gått gjennom lovverket med sine juridiske rådgivere først. Dermed blir det håpløst for en lekperson å fastslå hvem som på papiret tar feil eller har rett – og nettopp derfor blir resultatet av lovlighetskontrollen spennende.

Det blir som å si at en go-kart er en bil

Magnus Franer-Erlingsen

Men som helt gjennomsnittlig juss-opplyst, er det også vanskelig å begripe at noe som i bunn og grunn er et leketøy i prinsippet er det samme som en farkost som skal frakte folk eller varer fra a til b. Det blir som å si at en go-kart er en bil.

Da kommunestyrene vedtok at vannscooterkjøring skal skje 400 meter fra land (ferden ut til disse feltene skal foregå pent og pyntelig i fem knop) – altså tilsvarende regler som før regjeringens «frislipp» i fjor –, var det med henblikk både på støy, på fare for dyre- og planteliv og generell sikkerhet på sjøen.

LES OGSÅ: Nye vannscooter-regler: 400 meters grense (+)

I bakhodet da de stemte, hadde politikerne sikkert omtalte eksempler på hodeløs bruk lenger sør i fylket.

For det kan ikke være tvil om at sjøen er for alle, og at det derfor er mange hensyn å ta. Mangler tydelige regler, kan det fort bli til at noen selvopptatte vannscooterkjørere ødelegger for resten. Samtidig mener vi det er riktig å ikke innføre noe generelt forbud, slik flere kommuner har signalisert ønske om. Forskriften kommunene har vedtatt, virker dermed som et ålreit kompromiss.

Samtidig; når vi først har kalt vannscooter sjøens go-kart, heier vi gjerne på Sande-ordfører Elin G. Weggesruds idé om en egen vannscooter-bane, selvsagt godt ute i 400-metersfeltene. Det høres gøy ut, og gjort riktig kan det bli en fin inngangsport til å lære om sjø og bølger i trygge rammer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags