LYKKELIGERE TIDER: Barbara Moskal-Koziol og Grzegorz Koziol
Privat

– Jeg var livredd den natten, og ingen brydde seg

Publisert
DEL

Mens media ble informert om dødsulykken etter to timer, ringte den fortvilte kona til ektemannen gjennom kvelden, natta og formiddagen. Ingen svarte.

I 18-tiden fredag 3. oktober 2014 jobber to polakker fra hver sin lift i Holmestrands nye jernbanetunnel. Plutselig oppdager den ene at kollegaen er klemt opp mot taket. Han stanser arbeidet og prøver å senke kollegaens lift fra bakkeplan, men får det ikke til. Da iler han ut av tunnelen til sine norske kolleger, som tar seg en matbit i friluft.

Når de kommer til stedet, får de den polske arbeideren ned. Da viser det seg at Grzegorz Koziol (35), som kun har jobbet på prosjektet i fire dager, er død.

Fikk ikke beskjed

To timer etterpå bekrefter Skanska – hovedentreprenøren i tunnelen – til media at en mann bosatt i Polen har mistet livet i en arbeidsulykke under fuging fra lift. Kort tid etter gir politiet den samme beskjeden. Nyheten går raskt ut i både lokale og nasjonale medier.

I rettssaken tidligere denne måneden kom det fram at det ikke var flere polakker enn disse to som arbeidet på prosjektet.

Men informasjonen når ikke Grzegorz' kone, Barbara Moskal-Koziol. Først klokken 11.30 dagen etter mottar hun dødsbudskapet, ifølge hennes forklaring i Nordre Vestfold tingrett i forrige uke.

LES OGSÅ: Forsvareren er enig i aktors straffepåstand

Ringte hele natta

Grzegorz og hans polske kollega jobbet ifølge politietterforsker Tor Gabriel Holtung 12 timers skift i tunnelen. Skiftene varte til klokken 19 på kvelden, men på onsdagen hadde de jobbet helt til klokken 21. Det var ingen telefondekning i tunnelen. Så da fredagskvelden skred fram uten at hun nådde ektemannen for deres daglige telefonsamtale, var Barbara først ikke bekymret.

"

– Først ble jeg litt sur på ham for at han jobbet så lenge. Jeg sendte tekstmeldinger, men la merke til at jeg ikke fikk beskjed om at de var lest, forklarte Barbara i retten.

Klokken 22.30 fikk hun bekreftelse på at meldingene var lest, men ikke noe svar. Hun prøvde å ringe igjen, uten å nå fram.

– Jeg fortsatte å prøve å nå ham gjennom hele natten. Utpå morgenkvisten begynte jeg å lete fram andre arbeidskontakter i håp om at de kunne fortelle hva som foregikk. Jeg fortsatte med å ringe telefonen hans.

– Jeg sendte så en sms til to personer som jeg hadde på en liste han fikk fra sin arbeidsgiver. Den ene var polsk, den andre norsk. De jobbet på samme prosjekt. Men jeg fikk ikke noe svar da heller, sa Barbara.

Så, klokken 11.30 neste dag, kom en utsending fra mannens arbeidsgiver Ventor til huset der Barbara bodde med Grzegorz og hans foreldre. Der og da fikk de dødsbudskapet.

LES OGSÅ: – Jeg mistet min beste venn og store kjærlighet

  Liftulykken "

HUSKER IKKE: Politiadvokat Eskil Bredesen er aktor i liftsaken. Han kan ikke på stående fot svare på hvordan politiet varslet om ulykken.

HUSKER IKKE: Politiadvokat Eskil Bredesen er aktor i liftsaken. Han kan ikke på stående fot svare på hvordan politiet varslet om ulykken. Foto:

Visste ikke

Først mandag denne uken ble hun via Jarlsberg gjort kjent med at avisene ble orientert om dødsulykken 15 timer før hun selv ble det.

– Dette er vondt å høre. Jeg var livredd den natten, og ingen brydde seg, sier hun til avisen.

Hun legger til at hun håper at mannens dødsfall vil bidra til bedre arbeidsforhold for utenlandske arbeidere i Norge.

LES OGSÅ: Forsvarer i liftsaken: – Denne liften er det iallfall ikke noe galt med

Peker på politiet

Det var via Skanskas kommunikasjonsdirektør Pål P. Syse at Jarlsberg først ble gjort kjent med dødsfallet. Hans versjon er imidlertid at politiet gikk ut med informasjonen først.

– Våre rutiner ved dødsfall er at politiet skal stå for all varsling. Vi har da ikke anledning til å varsle pårørende. Dette er vanlige rutiner, sier Syse.

– Generelt er det et problem at politiet ofte tvitrer i det øyeblikket de får beskjed. Da er vi ute å kjøre med tanke på de pårørende, legger han til.

Vil ikke svare

Politistasjonssjef Ulf Malm ønsker ikke å svare på varslingen ved den spesifikke ulykken, men sier at politiet har prosedyrer å følge.

– Det skal gå en varsling med en gang, i dette tilfellet via ambassaden, sier Malm.

– Skal pårørende varsles før media?

– Ja, i hovedsak skal de det. Men det er litt avhengig av settingen. Det er ikke alltid det lar seg gjøre å styre unna media, sier Malm.

Han henviser til politiadvokat Eskil Bredesen for spørsmål direkte knyttet til varslingen av denne ulykken. Bredesen er mannen som utarbeidet tiltalen og straffepåstanden i saken.

– Mange formaliteter

Men heller ikke Bredesen kan på stående fot svare på hvordan politiet varslet om ulykken, ei heller om enkens versjon stemmer med hans opplysninger.

– Jeg vet ikke konkret hvordan det var i dette tilfellet. Men det er mange formaliteter som vi må ta hensyn til i slike saker. Det er ikke slik at vi bare ringer en familie i Polen, formidler dødsbudskapet på engelsk og legger på, sier Bredesen.

– Hva tenker du om at media ble varslet først?

– Det er jo slik at media ofte vet før nødetatene at det har skjedd en dødsulykke. Folk kan jo tjene 1.000 kroner på et godt tips. Men vi går ikke ut med identiteten på avdøde før vi har forsikret oss om at pårørende er varslet.

– I dette tilfellet ble det raskt kjent at avdøde var polsk og drev med fuging. Dermed var det snakk om én av to personer. Det er ikke langt unna identifisering?

– Jeg er ikke kjent med den informasjonen, og har ikke paratkunnskap om at det bare kunne dreie seg om to personer, sier Bredesen. Han legger til:

– Dette med varsling og hensyn til pårørende er en evigvarende og interessant diskusjon. Det ligger også et redaktøransvar her.

Artikkeltags