Som å høre et ekko ...

Befaring: Ved Holmestrand stasjonen i 2014 der temaet var flateparkering eller p-hus. Marit Tofte, kommunaldepartementet og fylkesmann Erling Lae. Og vi vet jo hvordan det gikk. Foto: Pål Nordby

Befaring: Ved Holmestrand stasjonen i 2014 der temaet var flateparkering eller p-hus. Marit Tofte, kommunaldepartementet og fylkesmann Erling Lae. Og vi vet jo hvordan det gikk. Foto: Pål Nordby

DEL

Flateparkering vs. parkeringshus. Det er en debatt vi kjenner i Holmestrand, og nå er det Skoppum sin tur. Det er som å høre et ekko fra en ikke altfor lang tid tilbake, nå når diskusjonen går om flateparkering eller parkeringshus ved den nye stasjonen litt lenger sør – om få år.

I reguleringsplanarbeidet slår Bane Nor, ifølge avisen Gjengangeren fast, at det er uaktuelt å følge kommunen i en kostnadsøkning. Det vil si et parkeringshus i stedet for flat parkering. Bane Nor sier, som det tidligere Jernbaneverket sa i Holmestrand: – Det er uaktuelt, og ligger ikke strategien for oss å bygge p-hus.

LES OGSÅ: Aktuelt med avgift?

Vi husker hvordan det gikk i Holmestrand. Kommunaldepartementet måtte løse saken, etter at også Samferdselsdepartementet hadde sagt sitt, for øvrig ikke stort. Det ble et vedtak fra Jan Tore Sanner om flat parkering, men med mulighet til å bygge hus ved framtidig behov. Stort klarere enn det ble det ikke, til tross for lang behandlingstid, mange møter og befaringer. Det endte flatt med cirka 230 p-plasser.

Og kanskje er det nok. Effekten av heis ser ut til å ha slått til. Og til tross for at hotellet nå har lite parkering å tilby, så var det tirsdag formiddag «bare» 184 biler parkert ved stasjonen. Der talte vi rundt og over 200 ved flere anledninger før heisen åpnet. Og da var det også mange p-plasser ved hotellet. Et parkeringshus hadde heller ikke forskjønnet området nord i byen.

LES OGSÅ: Plass til 400 biler

Artikkeltags