Robin ble ignorert av VKTs kundeservice: – Nå har servicen blitt latere enn noen gang før

REISER KOLLEKTIVT: Robin Lund stilte spørsmål om forsinkelser og reisegaranti til kundechaten hos VKT, men fikk ikke svar. Meldingen hans ble lest, men ikke besvart.

REISER KOLLEKTIVT: Robin Lund stilte spørsmål om forsinkelser og reisegaranti til kundechaten hos VKT, men fikk ikke svar. Meldingen hans ble lest, men ikke besvart. Foto:

Trafikkaos i forbindelse med arbeider ved Farriseidet skapte forsinkelser i trafikk mandag 24. juni.

DEL

(Østlands-Posten) Da Robin Lund skulle hjem fra sommerjobb i Stavern mandag 24. juni måtte han og andre passasjerer stå over en time og vente på rute 01 som skulle ta dem fra Stavern til Larvik.

– Da jeg kom til stoppet sto det noen utålmodige ungdommer der, som hadde ventet en halvtime allerede, forteller han.

Reisegaranti

19-åringen, som tidligere gikk på Sandefjord videregående skole, har tatt mye buss i regionen.

– Jeg gikk inn på VKTs kundechat, for jeg har benyttet meg av reisegarantien før, forteller han.

Ifølge vkt.no kan man nemlig få refusjon for utlegg (opp til 550/825 kr) til alternativ transport dersom man blir forsinket mer enn 20 minutter på reiser under 1 time, eller forsinket mer enn 40 minutter på reiser mellom 1 og 3 timer. «Retten til refusjon gjelder ved alle slags uregelmessigheter som ikke er forhåndsannonsert,» står det.

– Jeg spurte først om de visste når bussen kom, men fikk svar at det gjorde de ikke, fordi de ikke hadde sporing på bussen, sier Robin.

Derfor spurte han videre om han da kunne benytte seg av VKTs reisegaranti, ettersom bussen var så forsinket og ingen visste når den ville dukke opp.

LES OGSÅ: Varsler ny stengeperiode av Fv 303 til Farriseidet – vil ha ekstra beredskap

Kundeservice sluttet å svare

«Mulig å få bruke reisegarantien? Den skulle vært her for ca. 40 minutter siden», skrev Robin, men fikk kun til svar at det kom an på hva forsinkelsen skyldtes, med en link til VKTs side om reisegaranti.

Robin svarte at han gjerne ville benytte seg av garantien, og spurte om han kunne få tilsendt en taxi. Dette har han nemlig fått før.

Fra kundeservice fikk han svar at han selv må bestille taxi på egen regning, og så sende inn et skjema for å få pengene refundert. Robin argumenterte at ved tidligere praksis hadde han fått den tilsendt, men etter dette sluttet kundeservice å svare. Meldingene til Robin sto som «lest», men det var ingen svar å få.

– De sluttet å svare, og chatten ble avsluttet etter noen minutter, sier han.

Også tidligere har Robin opplevd det han mener er dårlig kundeservice hos VKT, men nå mener han servicen er blitt latere enn noen gang før.

– Jeg har tatt noen kamper med dem før. Det har hendt at de ikke har svart på chat, så da har jeg ringt, og flere ganger fått høre at «sånn er det» eller «du skulle tatt en tidligere buss» heller enn en beklagelse.

– Alle henvendelser skal få svar

Markedskonsulent i VKT Christel Reinertsen sier hun ikke vet noe om denne hendelsen, men at de skal sjekke opp det som er skjedd.

– Dette beklager vi veldig. Slik skal det ikke være. Alle som henvender seg skal få svar, sier hun, og bekrefter at de vil gå gjennom rutinene sine.

Videre forteller hun at de fram til Fylkesvei 303 åpnes igjen etter 4. juli vil legge om rute 01 ved noen ettermiddagsavganger for å unngå store forsinkelser. Ruten vil gå: Elveveien – Yttersøveien – Nordbyen – Nanset gata – Larvik Sentrum og til Kysthospitalet. Reiseplanleggeren er oppdatert, og detaljert info er å finne på hjemmesidene til VKT.

LES OGSÅ: Sikkerhetssjefen på Torp: – En drone på feil sted til feil tid kan få fatale konsekvenser


Artikkeltags