Jansen & co vil prøve seg utenbys

Musikalen Villa Strandholm har fått holmestrandinger til å gå mann av huse til Biorama. Her ses Roger Rogn-Jacobsen som Paul Åge Jansen og Kari Osbakken som Evelyn Aker.

Musikalen Villa Strandholm har fått holmestrandinger til å gå mann av huse til Biorama. Her ses Roger Rogn-Jacobsen som Paul Åge Jansen og Kari Osbakken som Evelyn Aker. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Villa Strandholm kan være den største publikumssuksessen i Holmestrand noensinne. Nå skal musikalen løftes ut til nye publikum.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Status så langt for musikalen er fire utsolgte forestillinger i Biorama. Går det som komponist og regissør Arnstein Roch Øverland forventer, vil over tjue prosent av Holmestrand befolkning ha sett musikalen når teppet lukkes for siste gang lørdag.

– Jeg er ganske sikker på at dette er det kulturarrangementet i Holmestrands historie som har trukket flest mennesker, sier han. Han takker de 32 skuespillerne og tekstforfatterene Henny Brenna og John Erik Bruun Olsen for innsatsen.

Drammen og Tønsberg

Suksess gir selvtillit. På et møte onsdag kveld ble de sentrale aktørene bak prosjektet enige om å løfte Villa Strandholm ut av Holmestrand. Drammen Teater, samt Oseberg kulturhus og Klubben i Tønsberg, er blant scenene de sikter seg inn mot.

– Drømmen vår er å flytte historien, sangene og skuespillerne til en ny scene et annet sted. Så får vi testet om dette også fungerer utenfor Holmestrand. Det har vi tro på, sier Roch Øverland.

Ville ha mer petanque

Han tror ikke de klare Holmestrand-referansene i tittelen og i petanque vil være noen hindring.

– Vi har snakket med drammensere som aldri har hørt om petanque, men som syns det var kjempemorsomt at vi valgte noe så smalt som utgangspunkt. De ville gjerne hatt mer om petanque i stykket, forteller Roch Øverland.

Må ta risikoen selv

Med et billettsalg som kan overstige 2.000, kan Holmestrand Byteater innkassere et solid overskudd. Det skal brukes til videre satsing på den nyskrevne musikalen.

– Det koster å leie Oseberg kulturhus, men den risikoen har vi råd til å ta. Magefølelsen min sier at vi spiller der til sommeren, sier Roch Øverland.

Og han ser ingen grunn til å stoppe der.

– Det fins alltid rom for forbedring. Erfaringene vi gjør i Tønsberg gjør at vi kan spisse stykket ytterligere. Så blir det Oslo neste og London og West End til slutt, sier Roch Øverland, med et stort glimt i øyet.

Artikkeltags