Fathers Finest vant Bandwagon

Gjøvik-band til topps i årets utgave av Bandwagon. Se og hør vinnerlåta her!

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Kun 49 kr for alt på nett i 1 mnd.

Med låten «Paint the sky with sound» gikk de til topps i årets utgave av Bandwagon. Klokka halv ti ble «Fathers Finest» utropt til vinner av NA-redaktør Kim Riseth i NTE Arena i Rock City.

Bandet var i ekstase etter å ha blitt utropt som vinner, og hadde vanskelig for å ta inn over seg at de hadde gått helt til topps.

– Jeg er helt shaky. Det var et skyhøyt nivå på alle som var her i dag, og vi hadde virkelig ikke trodd at vi kom til å vinne, sier gitarist Lars Evensen Sagstuen.

14 band tok seg til finalen i årets Bandwagon, og til sammen var 90 artister samlet i Namsos for å kjempe om seieren i årets utgave av låtkonkurransen. En del av premien er studiotid med produsent i Rock City til en verdi av 70.000 kroner.

Juryen begrunnet valget med at «Fathers Finest» har særpreg, spilleglede, og en trygghet og et driv som faller dem helt naturlig.

– Vokalisten hadde og en rå stemme, som gjorde at flere av jurymedlemmene fikk tårer i øynene, sa Riseth fra scenen.

I tillegg får bandet også spille på «Rock n Roll marathon» i Liverpool.

Nå har bandet planen klar. De skal utnytte seieren i Bandwagon til å få flest mulig spillejobber i tida som kommer.

– Vi er jo så glad i å spille, så vi håper vi får mulighet til å gjøre det enda mer nå som vi har vunnet, sier Lars Evensen Sagstuen.


Store forventninger

Forventningene til jurymedlem og konferansier Jørn Hoel var skyhøye på forhånd.

– Dette er jo skikkelig musikk. Alt er originalt og ekte. Bidragene har også stor variasjon, og det er utrolig dyktige folk som har tatt seg til finalen, sier Hoel.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

I tillegg til selve konkurransen har artistene vært gjennom et intensivt fagprogram hos Rock City, det nasjonale ressurssenteret for pop og rock.

Der har de fått eksperthjelp innenfor tema som opphavsrett, markedsføring, styling og image, og en rekke andre områder.

– Det er viktig for oss at alle som kommer til finalen får et utbytte, uansett om de ender opp med å vinne konkurransen eller ikke, sier Rock City-sjef Åsmund Prytz.

I underkant av 400 publikummere fikk med seg finalen i Namsos.

Den totale premiepakken er platekontrakt med Warner Music, en stor markedsføringspakke i Amedia, spilllejobb på Gramo Underwood på Norwegian Wood-festivalen og Rock’n Roll Marathon i Oslo og Liverpool, oppfølging fra Wimp, studiotid og produsent til innspilling i Rock City studio verdt 70.000 kroner og faglig oppfølging fra Rock City.

Artikkeltags