Kryssløsning er langt unna

NTP: Blir lenge til noe skjer her ved E18 på Helland. Foto: Pål Nordby

NTP: Blir lenge til noe skjer her ved E18 på Helland. Foto: Pål Nordby

Enten må utbyggerne av godsterminal smøre seg med tålmodighet, eller så må andre løsninger enn dagens trafikkbilde forseres etter fylkets innstilling til NTP.

DEL

MeningerBåde Holmestrand og Horten kommune har vært klare i sine innspill til Nasjonal Transportplan for 2022-2033. Ønsket er raskest mulig å bygge en kryssløsning ved E18 på Helland. Det vil si en god av- og påkjøring i begge retninger, knyttet til etablering av godsterminal på Helland, og for Holmestrand, også i forhold til en ny kailøsning for tungtrafikken til Langøya fra Felleskjøp-området sør for byen.

Men med foreslåtte prioriteringer og vedtaket fra Vestfold og Telemark i fylkestinget, blir det trolig lenge å vente på en ny av- og påkjøring ved Helland.

LES Kjøreskolene kan gire opp aktiviteten igjen

De tre hovedprioriteringene et enstemmig fylkesting har gått for å be om i den neste tiårs-planen, er først og fremst et nytt dobbelspor mellom Stokke og Sandefjord, men også detaljert planlegging for jernbanestasjonene i Tønsberg, Larvik og Porsgrunn. Videre prioriterer fylkespolitikerne en «effektiv og vintersikker transportkorridor på E134» og bedre rammebetingelser for vedlikehold av fylkesveiene. Dermed er et ønske om kryssløsning ved Helland skøvet langt ut av bevisstheten til bevilgende myndigheter.

Helt i bunnen av lista under «Gods, havn og lufthavner» finner vi et kulepunkt om godsterminal og Helland.

– Jeg er glad og stolt over felles innspill til NTP som hele Vestfold og Telemark står bak, sier utvalgsleder for Samferdsel Arve Høiberg (Ap) fra Horten etter fylkestingets behandling.

Vel, det er kanskje ikke absolutt hele fylket som er enig i det Høiberg!

LES Skal du gå tur på Kyststien? Da kan du velge en litt annen vei


Artikkeltags