Slik gikk det da 719 passasjerer og sjåfører ble kontrollert

GEBYR: Det var mange som fikk bot da vegvesenet holdt beltekontroller på bussene forrige uke. Bildet er fra en tidligere beltekontroll.

GEBYR: Det var mange som fikk bot da vegvesenet holdt beltekontroller på bussene forrige uke. Bildet er fra en tidligere beltekontroll.

Artikkelen er over 1 år gammel

Flere fikk bot da veivesenet sjekket beltebruken på bussene.

DEL

(Tønsbergs Blad) I forrige uke holdt Statens vegvesen en landsdekkende beltekontroll på bussene. På landsbasis ble 9552 passasjerer kontrollert. 206 av disse fikk et gebyr på 1 500 kroner for manglende beltebruk.

I tillegg ble 448 sjåfører kontrollert og fem sjåfører fikk gebyr for ikke å ha brukt belte.

LES OGSÅ: Skal sjekke om busspassasjerene følger loven

Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding mandag.

I Region sør, som dekker fylkene Telemark, Buskerud, Vestfold og Agder, ble det kontrollerte totalt 719 busspassasjerer, hvorav 31 fikk gebyr. Ti av disse var i Vestfold, ifølge NRK.

I tillegg ble 37 sjåfører kontrollert, men ingen av disse satt usikret.

– Like naturlig i buss som i bil

– Bilbelte redder liv, og vi vil at det skal bli like naturlig å bruke det i bussen som i bilen. Gebyr er et virkemiddel for å vise alvoret av å ikke bruke belte, sier fungerende avdelingsdirektør Ida Bergene Kongsrud i Statens vegvesen.

Å bruke belte i buss er ikke bare viktig for egen sikkerhet, det hindrer også at du skader andre.

– Bussulykkene er få, men når de først forekommer er skadepotensialet stort. Sitter du uten belte risikerer du ikke bare å bli skadet selv, du kan også treffe andre passasjerer med en voldsom kraft. Flere av dem som har mistet livet i bussulykker de siste årene hadde overlevd dersom de hadde brukt belte, forklarer Kongsrud.

– Dette er noe vi legger vekt på i informasjonsarbeidet vårt.

Bruker ikke belte på grunn av vane

Ifølge veivesenet er Norge på verdenstoppen når det gjelder bruk av belte i bil, mye takket være målrettet arbeid med informasjonskampanjer og kontroller i mange år.

– Det er gledelig å se at flere bruker belte i buss etter at vi startet kampanjen i 2015. Grunnen til at de fleste ikke bruker belte i buss er fortsatt at de ikke har det inne som en vane. Mer informasjon, kontroller og muligheten for å få gebyr ser vi har en effekt og bidrar til å øke beltebruken, sier Kongsrud i pressemeldingen. 

Flere kontroller

Statens vegvesen vil fortsette å kontrollere beltebruk i buss.

– Oppfordringen vår er klar. Er det belte i bussen – bruk det! Da sparer du 1.500 kroner hvis du blir stoppet i kontroll. Og enda viktigere: Hvis det skjer en ulykke, kan du også spare liv, sier Kongsrud.

NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er Vegvesenets samarbeidspartnere i arbeidet med beltebruk i buss.

Artikkeltags