Audi må tilbakekalle 127.000 personbiler, etter at transportmyndighetene i Tyskland har oppdaget software de mener kan brukes til å jukse med utslipp.
Ifølge Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) kan denne softwaren manipulere utslippene fra dieselmotorene i bilene.
Tyske Bild (bak betalingsmur) var tidlig ute med nyheten, som senere har blitt plukket opp av en rekke medier.
LES OGSÅ: Nå er det høysesong for frekke biltyveri
Manipulerer utslippene
Flere Audi-modeller skal være berørt. Dette gjelder A4, A5, A6, A7 og A8, samt SUV-ene Q5 og Q7.
– Audi utvikler en programvare for de aktuelle modellene, i forbindelse med saken som først ble omtalt i media sommeren 2017. Bilene er helt trygge å kjøre frem til oppdatert programvare er ferdigutviklet, og da vil kundene kontaktes direkte. Basert på det vi nå vet, dreier det seg i Norge om rundt et par hundre biler, sier Even Rognlien Skovli som er kommuniasjonssjef for Audi, til Broom.
LES OGSÅ: Har hatt stor suksess i Europa - Nå etablerer de seg i Norge
Kostet milliarder
Ifølge danske Ekstrabladet skal softwaren fungere på samme måte som den som ble oppdaget da Volkswagens Dieselgate-skandale sprakk i september 2015. I praksis at softwaren registrerer når bilen blir testet i laboratorium, og reduserer utslippene, slik at de framstår som lavere enn de egentlig er.
– Motorens kontrollsoftware i de aktuelle kjøretøyene vil bli fullstendig revidert, testet og forelagt KBA til godkjennelse, skriver Audi i en pressemelding.
For Volkswagen-konsernet (som Audi er en del av) har Dieselgate vært en alvorlig ripe i lakken. Det hele har også kostet dem dyrt, det blir anslått et sted rundt 30 milliarder euro, eller i underkant av 300 milliarder kroner.
Her i Norge har en rekke biler blitt kalt inn og utbedret. I USA, der Dieselgate ble avdekket, har konsernet blant annet kjøpt tilbake tusenvis av biler fra berørte kunder.