CO2-utslippet og elbilsalget stuper

MINDRE CO2-UTSLIPP: Til tross for at elbilsalget flater ut i Norge, fortsetter det samlete CO2-utslippet fra nye biler å synke.  FOTO: Ruud, Vidar / NTB scanpix

MINDRE CO2-UTSLIPP: Til tross for at elbilsalget flater ut i Norge, fortsetter det samlete CO2-utslippet fra nye biler å synke. FOTO: Ruud, Vidar / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

De siste årene er det elbil-veksten som har redusert CO2-utslippet fra nybiler i Norge dramatisk. Slik er det ikke lenger.

DEL

Det gjennomsnittlige C02-utslippet fra nye personbiler som ble registrert i mars, var på 88 gram per kilometer, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er lavere enn noen gang.

Fra 177 til 100 gram

Sammenlignet med mars i fjor er det fem gram lavere, og tallet for hele 2015 var 100 gram per kilometer, som var det laveste i hele Europa.

Går man tilbake til 2006, var CO2-utslippet for nye biler 177 gram per kilometer i Norge. Vi nærmer oss med andre ord en halvering på ti år.

Interessant nok var andelen elbiler på vei ned i mars, med 2597 registreringer, noe som er 23 prosent lavere enn samme periode i 2015. Den store volummodellen i dette segmentet, e-Golf, ble levert ut i en takt som var 44 prosent lavere enn i fjor.

Informasjonssjef hos Volkswagen i Norge, Anita Svanes, sier det ikke er noe dramatikk i dette.

– Vi hadde i fjor et stort etterslep i utleveringene fra året før. Det er hovedårsaken.

Flere hybrider

Tesla Model S kan heller ikke vise til like gode tall som i fjor, og er med på å dra ned elbilandelen.

Der veksten derimot er stor, og som gjør at CO2-utslippet samlet fortsetter å synke, er blant hybridene. Markedsandelen på personbiler med en slik drivline var på 10 prosent i mars. Med 3396 solgte hybridbiler er det en vekst på hele 142 prosent fra mars i fjor til mars i år. Drøyt 2000 av disse hybridene er ladbare.

Bellona-leder Frederic Hauge gikk for kort tid siden ut mot denne trenden.

– Problemet er at mange av disse bilene ikke bruker batteriet når det blir kaldere enn 10 minusgrader. Dessuten har de også høyere utslipp av både CO2 og NOx enn det som er oppgitt på «vaskeseddelen», sa Hauge til TV 2.

LADBAR: Elmotoren skal ha en rekkevidde på fire mil. Ved vanlig lading tar det drøyt tre timer å fullade batteriet. Batterikapasiteten er 7,7 kWh.

LADBAR: Elmotoren skal ha en rekkevidde på fire mil. Ved vanlig lading tar det drøyt tre timer å fullade batteriet. Batterikapasiteten er 7,7 kWh. Foto:

Premiumbiler

Blant driverne i hybridsalget finner man nå merker som selger biler i et relativt høyt prissjikt, som BMW og Mercedes-Benz. I mars leverte BMW 224 ladbare hybrider, mot seks samme måned i fjor. Mens Mercedes-Benz leverte 94, mot én i fjor.

Det er særlig blant de store SUVene innslaget av hybride drivlinjer blir dominerende. Av 149 BMW X5 som ble registrert i mars, var 114 hybrider. Med på å løfte dette segmentet er også Volkswagen Golf, som nå selger omtrent like mange av den ladbare hybriden GTE som e-Golf. Henholdsvis 526 og 540 solgte i forrige måned.

Vil ha flere elmodeller

Inntoget av mange nye hybridmodeller, kombinert med mangel på nyheter i elbilsegmentet, gjør at det er ventet at den enorme veksten av nullutslippsbiler vil stagnere i år.

– Tesla Model X kommer riktignok, men det er nok litt usikkerhet rundt hvor mange de klarer å levere ut i 2016. I tillegg kjøper nordmenn i hovedsak mellomstore og store familiebiler. I dag er kun Tesla i dette segmentet. Vi trenger både flere større elbiler og flere med større rekkevidde, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Samtidig viser det seg altså at snittutslippet fra de nye bilene i den norske bilparken fortsetter å synke, da hybridbilenes utslipp på papiret er langt under både diesel- og bensinbilene.

(NTB)

Artikkeltags