60 år med stasjonsvogner

Av

Volvo har i manns minne vært sterkt knyttet til stasjonsvogner. Nå byr produsenten på et tilbakeblikk før nye V90 lanseres.

Bildeserie

60 år med stasjonsvogn

HISTORISK REKKE: Volvo med en serie stasjonsvogner, fra 50-tallet og nyere.   FOTO: Produsenten /
DEL

Kun 49 kr for alt på nett i 1 mnd.

Senere i år kommer Volvo med den nye stasjonsvognen V90, vel 60 år etter at de kom med sin første. Duett rullet ut på markedet i 1953, og siden den gang har stasjonsvognen vært en svært viktig del av Volvos image.

– Volvos stasjonsvogner har vært et begrep i Norge helt siden lanseringen av velkjente Volvo Duett. Stasjonsvognene våre har truffet den norske livsstilen godt i mange tiår – med mye friluftsaktiviteter, stort plassbehov og kjøring på veier av ulik kvalitet siden 1953, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør hos den norske Volvo-importøren.

Volvo markerer i disse dager sju tiår med stasjonsvogner på arrangementet Techno Classica i Essen, som er verdens største utstilling for klassiske biler.

LES OGSÅ: Fem ting du bør vite om nye Volvo V90

En tredel

Gjennom årene har Volvo solgt mer en seks millioner stasjonsvogner, omtrent en tredel av det totale antallet produserte biler fra produsenten siden starten i 1927.

Volvo Duett var en av de aller første bilene de eksporterte til USA, og den var i produksjon helt til 1969.

Fra 1962 fikk den selskap av Amazon i stasjonsvognutgave, en modell som var lansert som sedan i 1956. Dette var for øvrig den første bilmodellen som hadde trepunkts sikkerhetssele som standard i forsetene (fra 1958).

Totalt ble det solgt rundt 33.000 Amazon i Norge, ifølge boken "Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950– 1980". Hvor mange av disse som var stasjonsvogn, vites ikke, men modellen fortsatte å selge godt i Norge selv etter at arvtakeren ble lansert.

LES OGSÅ: Volkswagen fortsetter å øke etter dieselskandalen

Rette vinkler

For i 1967 kom 145, en rettvinklet bil som designmessig viste hvordan Volvo kom til å tegne sine stasjonsvogner i flere tiår. Her var det også en rekke sikkerhetsmessige ting som var forut sin tid. Som bremsesystem med to kretser og skivebremser på alle hjul.

140-modellen skulle vise seg å bli en favoritt i Norge, stasjonsvogn- og sedanmodellen var landets mest populære modeller fram 140 den ble erstattet av 240-modellen i 1974.

Før 240 tok over, lanserte Volvo i 1971 det som fortsatt er den mest sjeldne stasjonsvognen deres, 1800 ES. Denne var basert på coupeen 1800, og var en sporty stasjonsvogn, "med plass til jaktutstyr eller golfutstyr i bagasjerommet" som Volvo skriver.

Designmessig utmerket den seg med å ha en stor bakrute helt uten ramme. Hengsler og håndtak var festet rett på glasset. Den ble laget i kun 8000 eksemplarer.

20 år

Da 240-modellen, med stasjonsvognen 245, kom, ble den Norges mest solgte bil ut 70-tallet. Bilen var i produksjon i nær 20 år, og på åttitallet ble 245 Turbo den første stasjonsvognen med turbomotor. Motoren bød på 155 hestekrefter.

Totalt ble det produsert 2.862.573 av 240, og snaut én million var stasjonsvognen 245.

Volvo selv trekker så fram 850 T5-R, en spesialutgave laget på midten av nittitallet med 240 hestekrefter. Den gjorde null til hundre på 6,9 sekunder og ble laget i 5500 eksemplarer. Samtidig brukte de en stasjonsvogn som løpsbil i det britiske BTCC-mesterskapet.

850 hadde i utgangspunktet forhjulstrekk, mens alle de tidligere nevnte modellene hadde bakhjulstrekk. Den ble etter hvert også tilgjengelig med firehjulstrekk.

– I dag forbinder mange fortsatt Volvo med stasjonsvogner her i landet. I 2015 registrerte vi til sammen 4700 Volvo V70 og Volvo V60 – av en total på i underkant av 10.000 biler fra oss. V70 blir nå erstattet av Volvo V90, sier Gutteberg Hansen.

Artikkeltags