Båtsportdronningen vil få flere kvinner til å ta roret til sjøs

FRONTER: Marit Strømøy fronter kampanjen som skal få flere kvinner til å ta roret til sjøs.

FRONTER: Marit Strømøy fronter kampanjen som skal få flere kvinner til å ta roret til sjøs. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Marit Strømøy (40) fronter «Ta Roret»-kampanjen under Sjøen for Alle.

DEL

Tusenvis av båtinteresserte tar denne uka turen til Lillestrøm for årets Sjøen for Alle, Norges største båtmesse, som arrangeres fra onsdag til søndag. Der vil de besøkende også finne Strømøy.

Strømøy ble i 2015 tidenes første kvinne til å vinne en VM-runde i Formel 1. Under messen vil Sandefjord-jenta fronte en kampanje for å få flere kvinner til å ta roret i båt.

– Statistikk viser at 97 % av de som har omkommet fra fritidsbåt de 10 siste årene er menn. Samtidig mener 7 av 10 i en undersøkelse utført av Codan Forsikring at damer er mer forsiktige båtførere enn menn og drikker mindre alkohol til sjøs. Det er også flere kvinner enn menn som bruker redningsvest i fritidsbåter. Målet med Ta Roret-kampanjen er å få flere damer til å bokstavelig ta roret gjennom å synliggjøre fordelene med at de gjør det, sier Strømøy.

Damene kommer gratis inn

Arrangøren samarbeider med Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet, Regatta, Pioner og Tryggombord om kampanjen og frister med gratis inngang for alle kvinner til åpningsdagen på messen.

– Jeg håper det kommer rekordmange damer på onsdag. I helgen skal Sigrid Bonde Tusvik, Alex Rosén og Thomas Leikvoll ha stand up show og overtale menn til å gi roret til dama litt oftere enn de gjør per i dag. Og så skal jeg holde foredrag selv også, og fortelle om hvordan det er å konkurrere i et mannsdominert miljø, sier Strømøy.

Mange Vestfold-aktører

I tillegg til Strømøy, er en rekke utstillere fra Vestfold representert på båtmessen. Blant annet er Vrengen Maritime (Tjøme), Albert Bøe (Larvik), Holgers (Andebu) og Herholdt Andersen (Tønsberg) på plass. Sistnevnte har som i fjor tatt i et ekstra tak for hele standen av Yamaha-forhandlere.

Årets store nyhet hos Herholdt Andersen er det finske båtmerket Axopar, som Herholdt Andersen og Grimstad Båtsenter importerer sammen med Yamaha. Axopar er det raskest voksende båtmerket i Europa. Daglig leder Pål Herholdt mener merket passer for de fleste.

– Axopars visjon er å bygge båter som er spennende å kjøre, gunstige på pris og har lavt forbruk. Svaret mitt blir derfor: Folk som er glade i å kjøre båt, sier Herholdt.

HEKTISKE DAGER: Pål Herholdt i Herholdt Andersen er på plass på Sjøen for Alle.

HEKTISKE DAGER: Pål Herholdt i Herholdt Andersen er på plass på Sjøen for Alle. Foto:

Artikkeltags