Nissan Micra og Ford Fiesta er to overbevisende småtasser

SPENNENDE NYKOMMERE: Småbilklassen øker – vi har sett nærmere på de nye utgavene av Nissan Micra og Ford Fiesta. Hvem er best?

SPENNENDE NYKOMMERE: Småbilklassen øker – vi har sett nærmere på de nye utgavene av Nissan Micra og Ford Fiesta. Hvem er best? Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nissan og Ford er aktuelle med nye modeller i småbilklassen. Vi tok med de nye utgavene av Micra og Fiesta på tur.

DEL

I dagens bilmarked fosser elbilene og hybridene frem, samt SUV-er og høyreiste crossovere. Da er det fort gjort å glemme alle andre gode biler som lanseres.

I Europa er småbilene blant bilklassene som øker mest. I år kommer Volkswagen, Honda og Kia med nye modeller i småbilklassen, i tillegg til Nissan og Ford som medtester Truls Lunde og undertegnede biljournalist tester her.

Både Nissan Micra og Ford Fiesta anno 2017 dreier seg om moderne biler av tradisjonell oppbygning. Men la deg ikke lure av innpakningen – bak rattet er de nye småtassene mye morsommere enn både elbiler og mange crossovere.

LES OGSÅ: Denne blir en storselger

Større Micra

Nissan Micra ble først lansert i 1983. Den nye femtegenerasjonen er lengre, bredere og lavere enn forgjengerne og er blant annet utstyrt med intelligent filskiftevarsling, et sikkerhetssystem som styrer bilen tilbake i kjørefeltet. Designet er moderne med særpregede linjer. Et to-tonet interiør med myke materialer høyner opplevelsen og kulhetsfaktoren bak rattet.

Bose-anlegget inkluderer høyttalere i hodestøtten på førersetet for ekstra bredt lydbilde. Kundene kan sette sammen eksteriør- og interiørkomponenter i en rekke variasjoner og farger.

Bagasjeromskapasiteten er 300 liter, men kan utvides til 1.004 liter dersom bakseteryggene felles ned.

Nye Micra er tilgjengelig med to bensinmotorer på enten 70 eller 90 hester og en 1,5-liters dieselmotor. Vi kjørte 90-hesteren. Man kan trygt si at Nissan har tatt Micra til et helt nytt nivå med denne stilige og sportslige modellen.

(saken fortsetter under bildeserien)

Populær Fiesta

Designet til nye Ford Fiesta bygger tydelig på utgående modell, som i flere år har vært en av Europas mest solgte småbiler. Men nykommeren har vokst 7 centimeter i lengderetningen og dermed fått litt bedre beinplass bak. En praktisk dørkantbeskyttelse spretter ut i det bildøra åpnes – kjekt når du skal ut av bilen i et trangt parkeringshus.

I tillegg til Trend og Titanium er Fiesta også tilgjengelig i en mer sportslig stylet ST-Line utgave – og som den luksuriøse Fiesta Vignale. Fiesta kommer med bensinmotorer fra 85 til 140 hestekrefter og to dieselmotorer. Fords 1,0-liters bensinmotor, der vi kjørte varianten med 100 hester, har for sjette år på rad blitt kåret til «Engine of the Year» av biljournalister fra 38 land.

Teknologiene i nye Fiesta inkluderer parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll, automatisk nær/fjernlys, blindsonevarsler, varsel om kryssende trafikk, avstandsvarsling, føreroppmerksomhetsovervåkning og trafikkskiltgjenkjenning. Ford og Bang & Olufsen har sammen utviklet et bilstereoanlegg med total effekt på hele 675 watt til nye Fiesta.

LES OGSÅ: Historisk bilsalg: Annenhver nybil er nå elektrisk

Kjøreopplevelse

Alliansen med franske Renault har gjort godt for Nissan – nye Micra har, etter vår mening, det fineste designet av de to. Både forfra og bakfra ser den barsk ut og japaneren vil nok tiltrekke seg en yngre kjøpegruppe enn Fiesta. Innvendig design er også hevet fra tidligere modeller, den har gode seter og bra bakseteplass. Men minus for dårlig oppløsning på infotainment-skjermen.

Nye Nissan Micra er morsom å kjøre med ytelser som skaper en god balanse mellom smidighet, sportslighet og forutsigbarhet. Men i høyere fart var bilen mindre stødig og mer følsom for hjulspor enn Fiesta-en.

Fiesta scorer høyest i testen når det gjelder interiør og kvalitetsfølelse. Multimediesystemet har en supertydelig skjerm med mange funksjoner og tjenester – og ikke minst et heftig lydanlegg.

Begge testbilene har motorer som krever litt turtall for skikkelig respons, som særlig er merkbart hvis du er vant til dieselbil eller elbil, hvor skyvet kommer tidligere.

Med Fiestas sekstrinns girkasse viste turtallsmåleren moderate 2.000 omdreininger per minutt i 100 km/t, mot 2.500 i Micra-en. Lavest innvendig støy, og god fjæringskomfort kombinert med en sportslig bakaksel, ga totalt sett best landeveisopplevelser i Fiesta.

Seier til Fiesta

I dag må man ikke lenger gå på akkord med sikkerhet og komfort hvis du velger en småbil – det er lagt ned mye god ingeniørkunst i disse bilene. Både Micra og Fiesta oppleves større enn de faktisk er og matcher mange av modeller i den større kompaktklassen når det eksempelvis gjelder utstyrsmuligheter.

Det blir en knepen seier til Fiesta i denne duellen fordi tyskeren er mer velkjørende og eksklusiv. Men både Micra og Fiesta forbigår de fleste hybrid- og elbilkonkurrentene i klassen innenfor områdene kjøreegenskaper og langturkomfort.

Nye og større elektriske Nissan Leaf vil derimot bli en tøff konkurrent siden den ikke vil koste så mye mer enn testbilene når ekstrautstyret også medregnes.

Fakta

Fakta

Nissan Micra IG-T Tekna

Ford Fiesta 1,0 Titanium

L/B/H (meter)

4,00/1,74/1,46

4,04/1,74/1,48

Motor (bensin)

0,9/90 Hk/140 Nm

1,0/100 Hk/170 Nm

Pris billigste modell (kr.)

195.850

198.900

Listepris testbil (kr.)

233.850

235.900

Artikkeltags